Voor wie de populaire Tucson een maatje te klein vindt, heeft Hyundai de Santa Fe. Deze grote SUV steekt volledig in het nieuw en dus deden wij er een testrit mee.

Ruimte zat

Deze grote SUV van Hyundai meet 4,77 meter. Ondanks die grootte komt hij eleganter over dan zijn voorganger, én straalt hij meer persoonlijkheid uit. Dat heeft hij allemaal te danken aan het opvallende koelrooster, de fijne lichtblokken en de twee karakterlijnen die de flanken er een minder blokkerig doen uitzien. Open het portier en laat je verrassen door het interieur. Het bovenste deel van het dashboard loopt door tot in de deurpanelen, waardoor een coconeffect ontstaat. De materiaalkeuze oogt verzorgd en de knoppen en het centraal gemonteerde scherm zijn gebruiksvriendelijk. De stevige afmetingen vertolken zich in een ruim interieur. Wie wil, kan een derde zitrij bestellen met twee extra zitjes, weliswaar niet geschikt voor volwassenen. De koffer van de Hyundai Santa Fe is gigantisch: 547 liter met zeven zitplaatsen en zelfs 625 liter met vijf zitjes.

Hij komt het best tot zijn recht tijdens lange trajecten en ontpopt zich als een gedroomde reisauto.

Kilometervreter

Wij testten de topversie met een 2.2-liter turbodiesel (200 pk), gekoppeld aan een vlotte achttrapsautomaat in combinatie met vierwielaandrijving. En die ligt rotsvast op de weg, maar voelt zich minder thuis op kronkelende wegen waar zijn formaat, soepele ophanging, gewicht en vaag aanvoelende stuurinrichting hem parten spelen. Hij komt het best tot zijn recht tijdens lange trajecten en ontpopt zich als een gedroomde reisauto. Met een gemiddeld testverbruik van 7,8 l/100 km kun je hem moeilijk een zuinigheidskampioen noemen.

Extraatjes

De Hyundai Santa Fe is beschikbaar met een reeks dagelijks bruikbare rijhulpmiddelen, zoals een head-up display dat je informeert zonder dat je de rijbaan uit het oog verliest. De actieve rijstrookbewaking vermijdt dat je ongewild de rijstrook verlaat. Verder noteren we dodehoekdetectie. De auto detecteert ook dwarsverkeer wanneer je achteruit rijdt en parkeren wordt een stuk gemakkelijker door de 3D-camera. Tijdens het uitstappen word je verwittigd bij aankomend achterliggend verkeer. Leuk, en vooral praktisch!

TESTWAGEN
2.2 viercilinder turbomotor (diesel), 200 pk
TESTVERBRUIK
7,8 l/100 km
CO₂-EMISSIE
165 g/km
BUDGET
  • vanafprijs 2.0 diesel (150 pk): € 39.999 – basisprijs testmodel 2.2 diesel (zonder opties): € 52.949
  • BIV: € 1498,48
  • verkeersbelasting: € 674,97
PLUS
  • grip met vierwielaandrijving
  • aangename automaat
  • bijzonder ruim interieur
  • derde zitrij verkrijgbaar
  • praktische rijhulpmiddelen
  • vijf jaar waarborg
MIN
  • grote buitenafmetingen
  • stuurinrichting met weinig gevoel
  • houdt niet van kleinere wegen
  • fiscale lasten

Ook getest

Hyndai Kona, Hyundai TucsonHyundai i30Hyundai Ioniq

Leestip

Wist je dat België het eerste Europese land was waar je een Hyundai kon kopen? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Hyundai.

Vorig artikel39 dagen vrij met 19 vakantiedagen? Zo doe je dat!
Volgend artikelDit verandert in het verkeer vanaf 1 januari