VW ID. Buzz

De ID. Buzz werd geïnspireerd op de VW T1 uit de jaren 50. Tegenwoordig voedt het busje zich niet met flower power maar met elektriciteit. 

Retro

In de periode dat wij met de VW ID. Buzz de baan op gingen, oogste het busje heel wat goedkeurende blikken, opgestoken duimen en een spervuur aan vragen van voorbijgangers. De keuze om elektroaandrijving te combineren met retrodesign lijkt briljant. Groene jongens en meisjes zullen dit neoretro product kopen om de aandrijving op stroom, terwijl sceptici mogelijk zwichten voor zijn charmes en de elektrische aandrijving er dan maar bij nemen. Ondanks de forse prijs van 60.699 euro zullen mogelijk ook particulieren hun spaarvarken slachten om de coole VW ID. Buzz in huis te halen.

Ook trendy vanbinnen

Het interieur bereik je via twee schuifdeuren en oogt trendy met hier en daar een klassieke toets. De bestuurder kijkt op een digitaal display dat we kennen van de overige ID.-producten. Centraal op het dashboard zit een tweede zwevend aanraakscherm waarop alle functies (ventilatie en infotainment) worden aangestuurd.

De elektromotor met 204 pk zorgt voor een soepele aandrijving. Verwacht echter geen sportieve prestaties.

Rijgedrag

Onderhuids deelt de VW ID. Buzz het MEB-platform met de overige ID.-producten. Dat betekent dat de batterij onder de vloer zit en de elektromotor de achterwielen aandrijft. Die wielbasis van de 4,71 meter lange Buzz werd uitgerekt tot bijna drie meter, wat helpt om grote koetswerkbewegingen keurig te absorberen. Korte oneffenheden worden evenwel minder efficiënt gefilterd. De elektromotor levert 204 pk en 310 Nm aan trekkracht, wat volstaat voor een soepele aandrijving. Verwacht echter geen sportieve prestaties, want de massa van 2,5 ton laat zich duidelijk voelen. Met een batterijcapaciteit van 77 kWh (dezelfde als in andere ID.-producten) is een theoretisch rijbereik van 400 kilometer mogelijk.

  • VW ID. Buzz
TESTWAGEN
elektromotor met vaste overbrenging achterin, 150 kW/204 pk
TESTVERBRUIK
21 kWh/100 km
CO₂-EMISSIE
0 g/km
BUDGET
  • basisprijs: € 60.699
  • BIV: € 0
  • verkeersbelasting: € 0
PLUS
  • Retrolook
  • Keurige afwerking en ruimte binnenin
  • WLTP-rijbereik tot 402 km
MIN
  • Retrolook
  • Keurige afwerking en ruimte binnenin
  • WLTP-rijbereik tot 402 km

Ook getest

VW PoloVW GolfVW T-RocVW T-CrossVW TiguanTW TouaregVW ID.3VW ID.4, VW Multivan

Leestip

Wist je dat men vroeger een Kever kon kopen door zegeltjes te sparen? Ontdek meer van dit soort weetjes in de geschiedenis van Volkswagen.

Vorig artikelVAB bereidt zich voor op de eerste winterprik
Volgend artikelVlaanderens mooiste wandelgebieden, weids en een tikkeltje woest