Volkswagen Multivan

De keuze voor grote (nieuw samengestelde) gezinnen op de automarkt is klein. De Volkswagen Multivan biedt gelukkig soelaas. 

Geen afgeleide van de Transporter

Met deze Multivan blaast Volkswagen nieuw leven in het éénvolumesegment dat de voorbije tien jaar in onbruik raakte door de opmars van de SUV. De Multivan 7 is niet langer een personenwagenafgeleide van de Transporter, het legendarische VW-busje. Volkswagen bouwde op het MQB-platform, dat ook als basis voor de Golf dient, een grote MPV (Multi Purpose Vehicle) die fel lijkt op de Combi. De Volkswagen Multivan maakt het verschil met een lagere daklijn en compacte motoren die we van de personenwagens kennen. Op die manier is zelfs een plug-in hybride mogelijk. Onderweg blijkt de Multivan een aangename reisgezel, want je merkt aan alles dat deze auto meer van een personenwagen heeft dan van een bestelwagen, niet in het minst aan de riante uitrustingsmogelijkheden zoals een verwarmd stuur. De demping reageert relatief stug. Hij stuurt wat strakker, maar gomt niet alle oneffenheden in het wegdek uit.

Je merkt aan alles dat deze auto meer van een personenwagen heeft dan van een bestelwagen.

Modulair interieur

Qua infotainment wordt de lat gelijk gelegd met de reguliere VW-producten, inclusief het centrale aanraakscherm waarop je nagenoeg alle systemen aanstuurt. Jammer genoeg reageert het scherm niet altijd even vingervlug als je van een auto met dit prijskaartje zou verwachten. De zes individuele stoelen verschuiven over rails en kunnen om hun as draaien, waardoor de mogelijkheden om het interieur aan te passen schier oneindig zijn. Ook het centrale tafeltje kun je verplaatsen en desgewenst wegklappen. Enige manco in het interieur van de Volkswagen Multivan is het gebrek aan afscheiding tussen de koffer en het interieur, waardoor er nogal eens bagage naar voren schuift. Er zou echter een accessoire bestaan om dat te verhelpen.

Correct verbruik voor dit formaat

Onze testwagen heeft een tweeliter benzinemotor in de neus. Die levert een potige 204 pk, maar in een auto van 2,1 ton voelt dat niet spectaculair aan. De automatische DSG-versnellingsbak bedient zich uitstekend van het gulle motorkoppel en kan op die manier het verbruik rond de 9 liter benzine houden, wat gezien de proporties van deze auto correct is. Ik kan niet ontkennen dat dit exemplaar het doorsneegezinsbudget ruim overtreft. Daarom wil ik een lans breken om meer te denken in termen van ‘autogebruik’ dan ‘autobezit’, waarbij je een kleinere vierwieler koopt en een grote als deze huurt voor vakanties en uitstapjes. Op die manier bespaar je fors.

  • Volkswagen Multivan
TESTWAGEN
viercilinder benzine turbomotor 2.0 met DSG 7-automaat, 150 kW/204 pk
TESTVERBRUIK
9 l/100 km
CO₂-EMISSIE
202 g/km
BUDGET
  • vanafprijs (1.4 TSi hybrid): € 44.000 – basisprijs testmodel (2.0 TSi): € 60.000
  • BIV: € 2533,91
  • verkeersbelasting: € 449,91
PLUS
  • Verfijnde afwerking
  • Aangename en stille aandrijving
  • Zuinig in verhouding tot prestaties en gewicht
MIN
  • Minder inschikkelijke demping
  • Geen fysieke afscheiding tussen koffer en interieur
  • Multimediascherm mag sneller reageren

Ook getest

VW PoloVW GolfVW T-RocVW T-CrossVW TiguanTW TouaregVW ID.3, VW ID.4

Leestip

Wist je dat men vroeger een Kever kon kopen door zegeltjes te sparen? Ontdek meer van dit soort weetjes in de geschiedenis van Volkswagen.

Vorig artikelPostvatten in het Gentse designhotel 1898 The Post
Volgend artikelOok twee jaar na de start van de coronacrisis blijven we fietsen