Volkswagen T-Roc

Volkswagen dropt een nieuw geboortekaartje in de bus. De SUV-familie van VW is aangevuld met de compacte T-Roc. Een testrit met deze nieuw spruit dringt zich op.

Hoge poten

VW bouwde een Golf op hoge poten, de Golf Country anno 2018 zeg maar. De Volkswagen T-Roc is echter geen MPV (multi-purpose vehicle, nvdr.) in een stoer jasje, want hij heeft geen zeven zitplaatsen en al evenmin een modulair interieur. Hij blijft compact, biedt een hoge instap, een fijn stuurgevoel en is – in tegenstelling tot steeds meer concullega’s – wel leverbaar met vierwielaandrijving. De T-Roc herken je meteen als een Volkswagen, maar kies een contrasterende kleur voor het dak en hij wordt meteen een stuk frivoler.

Fris naar Duitse normen

Ook het interieur bekent kleur, want Volkswagen levert optioneel inzetstukken in koetswerkleur voor het dashboard. Dat oogt weliswaar verfrissend, maar het kan de sobere en harde plastics niet camoufleren. In de lijst met accessoires vind je dan weer nagenoeg alles wat de markt vandaag te bieden heeft op vlak van connectiviteit en infotainment, tot een volledig digitaal dashboard (Active Info Display) toe.

Aanvaardbaar verbruik

Wij konden enkel de 2.0 turbomotor op benzine testen. Deze 190 pk sterke versie is voorzien van vierwielaandrijving en een gerobotiseerde DSG-versnellingsbak, en toont aan dat het MQB-platform – dat ook voor de Golf en Tiguan wordt gebruikt – ook hier garant staat voor rijcomfort en een efficiënt weggedrag. De brandstofrekening blijft ook voor deze dikke tweeliter matig met een gemiddeld verbruik van 7,5 liter. Ook de verfijnde stuurinrichting maakt elke gereden kilometer leuker. Iedere Volkswagen T-Roc is beschikbaar met een breed gamma rijhulpmiddelen en komt standaard met een noodstopsysteem en een rijstrookassistent. Volkswagen biedt zes turbomotoren, waarvan de 1.0 TSI (115 pk en voorwielaandrijving) ongetwijfeld de bestseller wordt.

De T-Roc blijft compact en biedt een hoge instap en fijn stuurgevoel.

TESTWAGEN
2.0 viercilinder turbomotor (benzine), 190 pk
TESTVERBRUIK
7,5 l/100 km
CO₂-EMISSIE
155 g/km
BUDGET
  • basisprijs: € 21.500, basisprijs testmodel (2.0 TSI DSG 4-motion): € 32.140
  • BIV: € 759,41
  • verkeersbelasting: € 400,10
PLUS
  • frivool design, ook binnenin
  • breed en zuinig gamma motoren, ook op benzine
  • betaalbare basisversie
  • ruime uitrustingsmogelijkheden
MIN
  • sobere afwerking interieur (basisversie)
  • dure accessoires
  • (nog?) geen CNG-versie
  • beperkte modulariteit

Ook getest

We reden ook met de grotere broer van de T-Roc, de VW Tiguan.

Leestip

Ben je een echte liefhebber van Volkswagen? Dan is een bezoek aan Autostadt in Wolfsburg misschien iets voor jou! We geven je alvast een paar tips.

Vorig artikelAls vrijwilliger naar het buitenland? Dit moet je weten!
Volgend artikel72u in Marrakech