laadpasFoto: Ellen Van den Bouwhuysen

Wat heb je nodig om elektrisch te rijden? Een elektrisch voertuig, uiteraard. En een laadkabel. Die je aansluit aan een laadpunt. Moet je dat onderweg doen, dan is een laadpas cruciaal. Alle ins en outs van die laadkaartjes – meervoud, want je hebt er heel wat – lees je hier.

Wat is een laadpas?

Een laadpas is een pasje of een sleutelhanger dat je nodig hebt om het opladen van een elektrische auto te kunnen starten en eindigen. Je kunt een laadpas kosteloos aanvragen bij één van de vele aanbieders. De laadpas staat op naam van een persoon of bedrijf en de kosten voor het opladen worden automatisch in rekening gebracht.

Als je een elektrische auto wilt opladen, dan moet je de laadpas op de juiste plek scannen om het laden te kunnen starten. Soms is het laadpunt voorzien van een beeldscherm waarop informatie wordt getoond, maar er zijn ook veel laadpunten waar alleen een lampje in een bepaalde kleur gaat branden. Als de kleur van groen naar blauw verandert, dan weet je bijvoorbeeld dat het opladen is begonnen. Ben je klaar met laden, dan scan je de laadpas opnieuw aan de laadpaal. Dan verandert de kleur van het lampje en wordt de laadkabel ontgrendeld (je hoort een klik). Daarna kun je de stekker eruit trekken.

Hoeveel kost laden met een laadpas?

Da’s niet altijd even duidelijk, want niet elke laadpaal heeft een display aan boord. Met de apps van o.a. NewMotion, ShellRecharge, Chargemap, Plugsurfing, EvBox of Smoov kun je het overzicht van je laadbeurten bewaren. Het voordeel van die apps is ook dat je op voorhand kunt filteren op de laadpas die jij in je bezit hebt. Zo kom je niet voor onaangename verrassingen te staan. Hou echter wél rekening met verdoken kosten, zoals een ‘idle fee’ (een soort boete als jouw opgeladen auto een laadpaal bezet houdt), een connectiekost, een roamingkost, transactiekosten…

Er zijn drie grote tariefgroepen.

  1. De eerste is wanneer je met een abonnement tankt bij een provider of ‘laadstation’, zoals Ionity, Fastned of Tesla.
  2. Daarnaast kun je ook met een ‘tankkaart’ laden, zonder abonnement dus. Dat kost je meteen een pak meer.
  3. Het derde scenario is stroom tappen en op een alternatieve manier betalen: via een betaalapp of met een kredietkaart. Daarvoor moet je doorgaans bij kleinere of bij ons minder bekende providers zijn. Hun prijzen lopen bovendien serieus uiteen.

Doorgaans is je auto opladen goedkoper met een abonnement, tenminste als je de prijs per individuele tankbeurt bekijkt. Want op langere termijn moet je ook je abonnementskost in rekening nemen en delen door wat je in totaal ‘getankt’ hebt. Hou hier rekening mee als je buiten je vakantieperiode nauwelijks snelladers gebruikt. Tegenvaller voor de Belgen trouwens: België is het duurste land in de EU wat laden betreft.

Welke soorten laadpassen zijn er?

Ontzettend veel. Een vijfhonderdtal is niet overdreven. Een ‘beste’ laadpas bestaat niet, wel geven bijvoorbeeld ChargeMap en Plugsurfing een mooie dekking in heel Europa. Ook Shell Recharge (bijna 300.000 laadpunten in 33 landen) werkt op veel plaatsen in de EU, net als EDI van D’Ieteren of de laadpassen van Stroohm. Andere bekende spelers zijn ChargePoint, Blue Corner, E-Flux, FastNed, Allego, VandeBron, Luminus, eViolin, Hubject, EvBox, Freshmile, Izivia, Travelcard en KiWhi.

In het buitenland heb je voor lokale laadpalen soms lokale passen nodig. Rond het Gardameer bijvoorbeeld zijn alle laadpunten van één en hetzelfde bedrijf met een eigen laadpas. Maar langs de snelwegen kun je stilaan wel overal terecht. De app van Chargemap biedt vaak een oplossing om te kijken welke laadpas je waar kunt gebruiken. In Oostenrijk helpt Smatrics je aardig op weg, in Spanje is dat Electromaps.

Tip: Met twee à drie verschillende laadpassen zit je normaal altijd safe. Soms kun je bij één laadpunt verschillende laadpassen gebruiken. Dan is het uiteraard aan te raden om te kijken welke het goedkoopst is.

Wanneer gebruik ik welke laadpas?

Laad je vooral onderweg? Dan is een laadpas met een lage abonnementskost en goedkoper tarief per laadbeurt aangewezen. Laad je vooral thuis? Dan kies je beter voor een gratis laadpas of een laadpas zonder abonnementskost. Rijd je met een hybride voertuig? Dan bestaan er ook 2-in-1 laadpassen: een tankkaart waarmee je benzine of diesel tankt én kunt opladen.

Is een bank- of kredietkaart niet makkelijker?

Dat zou inderdaad veel problemen oplossen. En tot op zekere hoogte bestaat het ook, aan snelladers kun je soms al met een kredietkaart betalen. Maar om te kunnen betalen met Bancontact zou er veel nieuwe infrastructuur moeten bijkomen. Voor een aankoop met Bancontact moet je namelijk een display hebben waarop het aangekochte volume en de eenheidsprijs worden aangegeven (zoals op een klassieke brandstofpomp). Om te kunnen betalen met een bankterminal zijn ook een duidelijke affiche van de prijs en mogelijk een ticket wettelijke verplichtingen. Uitzondering is het Verenigd Koninkrijk, waar er sinds een paar jaar een wet is die bepaalt dat elke laadpaal een lezer voor bank- of kredietkaart moet hebben. In Nederland kun je in het overgrote deel van de laadpunten terecht met één laadpas.

Binnenkort overbodig, of toch niet?

Verschillende autoconstructeurs zijn al een tijdje op zoek naar een alternatief voor de laadpas en lijken die nu gevonden te hebben. Zo zullen BMW en Mercedes-klanten vanaf volgend jaar gebruik kunnen maken van een Plug & Charge-functie, waarbij ze elektriciteit zullen kunnen opladen bij openbare laadpunten zonder gebruik te hoeven maken van een laadpas of app. Plug & Charge is al beschikbaar bij meer dan 1800 snellaadstations van Ionity en breidt steeds verder uit. De technologie maakt stroom laden een stuk eenvoudiger. Meer dan waarschijnlijk zullen ook andere automerken de optie binnenkort aanbieden.

Het is echter niet al goud wat blinkt, want zo’n Plug & Charge-contract gaat behoorlijk ver en houdt bijvoorbeeld ook in dat je heel wat van je privacy opgeeft. Constructeurs kunnen op deze manier immers ook na verkoop controle over de auto behouden. Mercedes bijvoorbeeld kan op elk moment de bestemming zien die een chauffeur met een ‘Mercedes Me’-abonnement ingeeft. Het mag en kan die data bovendien nog verkopen ook. Bepaalde merken zijn zelfs in staat om het voertuig vanop afstand eenzijdig aan de ketting te leggen, bijvoorbeeld bij een betaaldispuut. Dergelijke technologie kan dus effectief voordelen hebben, maar moet ook met een kritische blik en de nodige voorzichtigheid bekeken worden.

Lees ook

7 tips om met de elektrische wagen op vakantie te gaan

Mag een elektrische auto een aanhangwagen trekken?

Thuis je elektrische auto laden, hoe doe je dat?

Vorig artikelDoe de verkeerstest!
Volgend artikelOp zoek naar de big five in Zuid-Afrika