wegenwachter VAB

De eerste vriestemperaturen komen eraan. In combinatie met de gevolgen van de coronamaatregelen verwacht VAB daardoor extra veel start- en batterijproblemen.

In de nacht van zondag op maandag worden temperaturen tot -4°C voorspeld. Op de VAB-Alarmcentrale wordt dan ook 20% extra personeel ingezet en bovendien worden verschillende wegenwachters stand-by gehouden zodat zij als er een druktepiek optreedt, snel kunnen inspringen waar nodig. VAB verwacht in de komende dagen meer startproblemen dan anders. Naast de koude van de eerste winterprik zal ook de langere stilstand van wagens extra problemen veroorzaken. Om probleemloos te kunnen starten, heeft een wagen een batterij nodig die voor minstens 75% is opgeladen. De vrieskou zorgt ervoor dat de batterij slechts twee derde van de capaciteit kan benutten. Bij lage temperaturen stijgt namelijk de weerstand in de batterij en daardoor gaat het chemische proces langzamer. Bovendien wordt motorolie stroperig bij lage temperaturen, en worden er dus ook ‘hogere eisen’ gesteld aan het starten van de motor.

Weinig en korte ritten

Gebruik je de auto niet, dan zal je batterij stilaan ontladen. Om een batterij op te laden moet je minstens 30 kilometer rijden aan een constante snelheid, liefst op de autosnelweg. Door het wegvallen van het woon-werkverkeer voor vele Belgen, wordt de auto tijdens deze tweede lockdown, waarbij niet-essentiële verplaatsingen wel toegestaan zijn, vooral gebruikt voor zeer korte verplaatsingen. VAB raadt daarom aan om, indien je korte verplaatsingen moet maken, eerder te opteren voor de fiets of om te voet te gaan en indien dat niet mogelijk is te opteren voor een druppellader die de batterij stelselmatig terug kan opladen.

VAB-tips om batterijpech te voorkomen

1. Laat je batterij nakijken

Een batterij heeft een gemiddelde levensduur van 6 jaar (afhankelijk van het gebruik en het type). Als je merkt dat starten moeilijker gaat, laat je de batterij best nakijken en indien nodig vervangen. Een professional kan de capaciteit van je batterij eenvoudig meten. Een onderhoud vlak voor de winter kan batterijproblemen voorkomen.

2. Koop een druppellader

Als je de wagen niet vaak gebruikt en enkel korte ritten maakt, kun je de aankoop van een druppellader overwegen. Een druppellader laadt een accu voortdurend bij. Zo voorkom je dat de batterij leegloopt en daardoor beschadigd wordt.

3. Parkeer je auto indien mogelijk binnen

Binnen staat je wagen warmer en heeft de batterij dus minder last van de koude. Toch laten heel wat mensen de auto buiten overnachten. Heb je een garage, maak dan plaats, zodat je je auto kunt stallen.

4. Schakel stroomverbruikers zoveel mogelijk uit

Je kan de batterij overbelasten door langdurig energievretende hulpmiddelen te gebruiken zoals de airco, GPS, achterruitverwarming, … Schakel ze uit zodra je ze niet meer nodig hebt.

 

VAB-tips om goed gestart te geraken maandagochtend

1. Start je auto wijs

Schakel zo veel mogelijk energievreters uit (radio, navigatie, opladers, mistlichten, achterruitontdooiing…).

2. Druk de koppeling in

Druk het koppelingspedaal in tijdens het starten, hierdoor ondervindt de starter het minste weerstand.

3. Vermijd startkabels

Niet alle elektronica in de auto is opgewassen tegen de plotse stroomstoot die startkabels uitlokken. Bovendien kun je bij foutief gebruik van de startkabels extra schade toebrengen aan de elektronica in je auto. Wil je toch je startkabels gebruiken? Ga dan niet onbezonnen te werk en volg nauwgezet de aanwijzingen in het instructieboekje van je auto. Beter is om gewoon VAB te bellen. Met een VAB-Pechbijstand heb je altijd recht op hulp bij startproblemen.

Vorig artikelDoe een vakantie in eigen land cadeau
Volgend artikel3 tips om aangedampte ruiten te voorkomen