Volkswagen ID.4

De ID.4 is de tweede Volkswagen die van meet af aan als een volledig elektrische auto werd ontworpen. Wij deden er een uitgebreide testrit mee.

Een kruising van types

In Wolfsburg kozen ze voor een bijzonder concept, namelijk een kruising tussen een praktische break, een monovolume met een ver naar voor duikende voorruit en een hoogwielige SUV. Ondanks zijn lengte van 4,58 meter en uitzonderlijk lange wielbasis verbaast de Volkswagen ID.4 met een bijzonder korte draaicirkel. Dat vergemakkelijkt het keren en manoeuvreren, behalve in een parkeergarage, waar je rijkunsten op de proef worden gesteld door de brede koets.

Veel plaats

Het interieur laat gemengde gevoelens na. Alvast positief is de beschikbare zitruimte achteraan en het koffervolume van 543 liter dat je nog kunt vergroten door de leuning van de achterbank in ongelijke delen neer te klappen. Minder geslaagd, en dat verwacht je niet meteen van een Volkswagen, zijn de minder goede afwerking en de ondermaatse en goedkoop ogende materialen. Ook de bediening van vooral de audio en airco via schuifregelaars laat te wensen over.

In Wolfsburg kozen ze voor een bijzonder concept, namelijk een kruising tussen een break, monovolume en SUV.

Stevig rijbereik

Rijden met de Volkswagen ID.4 is dan weer een makkie. Kiezen voor ‘vooruit’, ‘achteruit’ en ‘neutraal’ doe je via een draaischakelaar die zich op het uiteinde van het kleine tellerscherm bevindt. Er is ook een ‘B’-stand (van ‘brake’) waarmee je het motorremeffect vergroot. Kies je daarvoor, dan hoef je bijna nooit het rempedaal te gebruiken en recupereer je de extra kinetische energie die in elektriciteit wordt omgezet. Het rijbereik is trouwens heel goed, toch zeker voor een elektrisch voertuig. In theorie kun je met een volle batterij net iets meer dan 500 kilometer ver. In de praktijk wordt dat 420 kilometer, waardoor de VW ID.4 gemakkelijk dagelijks inzetbaar is. Met een 22 kW laadpunt is de batterij in 8 uur vol. Met een snellader wordt dat herleid tot iets minder dan 40 minuten.

Aangenaam maar prijzig

Net als bij elke elektrische auto hoef je niet te schakelen. De motor, die zich achteraan onder de koffervloer bevindt, levert meteen het volle pond en tekent voor uitstekende acceleraties en hernemingen. Geluid is er nauwelijks en het comfort wordt verder bevorderd door een absorberende vering. De Volkswagen ID.4 is dus een aangename en praktische auto, maar de prijs zal helaas niet in ieders budget passen.

  • VW ID.4
TESTWAGEN
elektrisch 150 kW/204 pk
TESTVERBRUIK
18,7 kWh/100 km
CO₂-EMISSIE
0 g/km
BUDGET
  • basisprijs: € 38.015 – testmodel (zonder opties): € 45.995
  • BIV: € 0
  • verkeersbelasting: € 0
PLUS
  • Rijbereik
  • Zitruimte achteraan
  • Koffervolume
  • Korte draaicirkel
  • Algemeen comfort
  • Rijgemak
MIN
  • Prijs
  • Afwerking interieur
  • Materiaalkeuze interieur
  • Bediening audio en airco
  • Brede koets

Ook getest

VW PoloVW GolfVW T-RocVW T-CrossVW TiguanTW Touareg, VW ID.3

Leestip

Wist je dat men vroeger een Kever kon kopen door zegeltjes te sparen? Ontdek meer van dit soort weetjes in de geschiedenis van Volkswagen.

Previous articleZuurstof en erfgoed tanken in het Zoniënwoud
Next articleRijbewijs en verzekering voor een bromfiets, hoe zit dat?