Autotest Toyota Prius plug-in Hybride
TESTMOTOR
1.8 viercilinder, benzine-elektrisch, 122 pk
TESTVERBRUIK
3,8 l/100 km
CO2-EMISSIE
22 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 41.980
  • basisprijs testmodel: € 42.970
  • BIV: € 0
  • verkeersbelasting: € 0
PLUS
  • beperkt verbruik
  • fiscale voordelen
  • algemeen geluidscomfort
  • naadloze hybride werking
  • veilige wegligging
MIN
  • duur
  • rijdt te vaak elektrisch als het niet nodig is
  • zicht naar achteren
  • kleine koffer
  • strikte vierzitter
  • verwarrende en te laag geplaatste knoppen rijmodi

Actieradius

Met andere woorden: je kunt de lithium-ion batterij niet alleen tijdens het vertragen opladen, maar ook via het net. Zo kun je in theorie tot 50 kilometer puur elektrisch rijden. Onze test toont echter aan dat 25 tot 35 kilometer meer aanleunt bij de realiteit. Wie maximaal elektrisch wil rijden, kan ook een dak met zonnecellen bestellen, wat de elektrische actieradius met 5 kilometer verhoogt.

Twee motoren

Deze Prius PHV beschikt over twee elektrische motoren en één benzinemotor die elkaar aanvullen. Je kiest tussen drie rijmodi (normaal, eco en power) of schakelt via de EV-toets over op volledig elektrisch rijden. Dat komt goed van pas in een stedelijke omgeving of in de file. Toyota spreekt van een gemiddeld normverbruik van slechts 1 l/100 km, maar dat lijkt ons bijzonder optimistisch. Wij noteerden tijdens de proefrit een gemiddelde van 3,8 l/100 km.

Muisstil

De overschakeling tussen de verschillende motoren gebeurt naadloos. Alleen bij felle acceleratie laat de benzinemotor zich duidelijk horen. Eens op kruissnelheid en bij een gewone rijstijl is deze Prius bijzonder stil, in die mate zelfs dat het windgeruis de motor, transmissie en wielen overstemt. De Prius is nochtans zeer gestroomlijnd.

Tip

Meer weten over de geschiedenis van Toyota? Klik dan hier.

Vorig artikel6x de Vlaamse Ardennen
Volgend artikel5x het Land van Herve