Toyota Yaris Cross

De Toyota Yaris Cross is meer dan een gewone Yaris op hogere poten. Wij deden een testrit met de hybrideversie van deze kleine crossover.  

Langer dan de Yaris

De Cross deelt vooral het TNGA-platform met de gewone Yaris, maar is een stuk langer. In die mate zelfs dat hij qua proporties niet moet onderdoen voor pakweg een Renault Captur, Hyundai Kona of VW Taigo, en dan hebben we meteen zijn voornaamste concurrenten genoemd. De hogere daklijn vertaalt zich in een hogere zithouding en gemakkelijke in- en uitstap. Het interieur is voldoende ruim, maar nauwelijks groter dan dat van de Yaris. Aan de wielbasis werd immers niet geraakt en dat is jammer voor grote passagiers achterin. De extra lengte komt voornamelijk de koffer (397 liter) ten goede. Klap je de achterbank neer, dan kun je tot 1097 liter bagage bijeen shoppen. Optioneel gaat de kofferklep automatisch open wanneer je met je voet onder de achterbumper zwaait.

Deze hybride is geen koopje, maar wel een betaalbaar én zuinig alternatief voor wie (nog) niet klaar is om helemaal elektrisch te gaan.

Handige bediening

Het dashboard oogt eerder sober en komt met een tellercluster en analoge meters links en rechts. Enkel de centraal opgestelde snelheidsmeter gaat helemaal digitaal. Toyota houdt ook vast aan een klassieke bediening van de ventilatie en een overzichtelijke bediening van de meest vitale bedieningsorganen.

Keurig verbruik bij rustige rijstijl

Onder de motorkap van onze testwagen zit een hybride aandrijving die je niet moet opladen. De driecilinder benzinemotor levert in combinatie met de elektromotor een systeemvermogen van 116 pk. Het vermogen gaat via een continu variabele automatische transmissie naar de voorwielen. Voordeel van deze aandrijving is het keurige verbruik van iets meer dan 5 liter per 100 kilometer bij een rustige rijstijl. De auto zet overigens aan tot bezadigd rijgedrag, want wanneer je vlottere prestaties vraagt, gaat de motor monotoon doordreunen. Rijd je constante snelheden, dan blijft het interieur keurig stil en is ook de demping comfortabel. Door de stuggere veren verteert de Cross putten en drempels iets minder inschikkelijk. Met een prijskaartje van bijna 25.500 euro is deze hybride Toyota Yaris Cross geen koopje, maar wel een betaalbaar én zuinig alternatief voor wie (nog) niet klaar is om helemaal elektrisch te gaan.

  • Toyota Yaris Cross
TESTWAGEN
driecilinder benzine turbomotor 1.2 met CVT-automaat, 85 kW/116 pk
TESTVERBRUIK
5,3 l/100 km
CO₂-EMISSIE
112 g/km
BUDGET
  • vanafprijs (1.5 VVT-i): € 23.000 – basisprijs testmodel (1.5 VVT-i hybrid): € 25.430
  • BIV: € 95,65
  • verkeersbelasting: € 183,98
PLUS
  • Hogere zithouding
  • Ruime, modulaire koffer
  • Spaarzame hybride aandrijving
MIN
  • Geen extra beenruimte achterin
  • Relatief stugge demping
  • CVT zorgt voor monotoon motorgeluid

Ook getest

Toyota Yaris, Toyota Corolla, Toyota CamryToyota PriusToyota C-HRToyota RAV4

Leestip

Wist je dat de oprichter van Toyota eigenlijk Toyoda heet, met een ‘d’? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Toyota. Of droom weg bij de oude Toyota Crown van Guy die op het eerste schip van Toyota naar Europa stond.

Previous articleMondmaskers in verbanddoos verplicht in Duitsland
Next articleDe 10 geboden van ecorijden