De nieuwe Toyota RAV4 heeft tientallen concurrenten. Dat was bij de lancering in 94 wel even anders. Is hij nog steeds goed gewapend om de strijd te winnen?

Complex lijnenspel

Dat Toyota op het vlak van design het roer heeft omgegooid, was al duidelijk bij de komst van de C-HR. Nu krijgt ook de RAV4 een complex lijnenspel met scherpe en hoekige elementen. Een auto die emotie wil losweken! En dat ervaar je ook aan het stuur, want deze SUV staat op het gloednieuwe TNGA-onderstel dat dynamische en bijna sportieve ambities koestert. Dat suggereert het koetswerk eveneens. De zesde telg uit de RAV4-familie werd een beetje korter en lager maar vooral breder en de wielen verhuisden naar de uiterste hoeken van het koetswerk. Op de weg biedt hij naast een vrij inschikkelijke demping ook een betere stuurprecisie en verteert hij een meer dynamische rijstijl prima.

Deze hybride is erg zuinig in gebruik, want met een spaarzame rechtervoet kom je toe met iets meer dan zes liter benzine.

Gezinsauto

Ondanks de iets compactere buitenafmetingen zorgt de grotere wielbasis van het nieuwe platform toch voor meer beenruimte, en dat zowel voor- als achteraan, alsook extra plaats in de breedte. De bagageruimte krijg er 80 liter bij en slikt nu 580 liter in totaal. Toyota veranderde bovendien de scharnieren van de achterste zijdeuren, zodat die verder openen, wat erg handig is voor wie met kinderen (of kinderstoelen) op de arm de achterbank wil bereiken. Tot slot werd ook veel aandacht besteed aan het verhogen van het geluidscomfort, want niet alleen de wind- en rijgeluiden blijven op de achtergrond, maar ook de motor gedraagt zich discreet. Toyota lanceert ook de digitale achteruitkijkspiegel, die de omgeving achter de wagen (ook met een volgeladen koffer!) haarfijn op het TFT-schermpje projecteert.

Geen diesels meer

De Japanse constructeur blijft weliswaar trouw aan de hybride aanpak onder de motorkap. De dieselmotor werd geschrapt, je kiest tussen een tweeliter benzinemotor en een hybride. Die laatste linkt een 2.5-liter viercilinder aan een elektromotor. Het gaat om een klassieke hybride die je niet hoeft op te laden aan het stopcontact en die – gezien de heuse proporties van deze SUV – erg zuinig blijkt in gebruik, want met een spaarzame rechtervoet kom je toe met iets meer dan zes liter benzine. De hybride aandrijving gebruikt nog steeds een continu variabele versnellingsbak, maar die houdt de toerentallen vrij laag, waardoor het monotone motorgedreun – eigen aan een CVT – op de achtergrond blijft. Enkel bij forse acceleraties hoor je die typische CVT-klank.

TESTWAGEN 2.5 viercilinder benzinemotor + elektromotor (hybride), 190 pk (voorwielaandrijving)
TESTVERBRUIK 6,2 l/100 km
CO₂-EMISSIE 102 g/km
BUDGET
  • basisprijs testmodel: € 36.830
  • BIV: € 136,78
  • verkeersbelasting: € 494,6
PLUS
  • Vernieuwend design
  • Zuinige hybride aandrijving, geen laadinfrastructuur nodig
  • Ruim interieur
  • Dynamisch rijgedrag
MIN
  • Hybrideversie ruim € 6000 duurder
  • Grote benzinemotor (2.5 l) fiscaal ongunstig in Brussel (en Wallonië)
  • Monotone CVT-klank bij forse acceleraties

Ook getest

Toyota Corolla, Toyota YarisToyota PriusToyota C-HR

Leestip

Wist je dat de oprichter van Toyota eigenlijk Toyoda heet, met een ‘d’? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Toyota. Of droom weg bij de oude Toyota Crown van Guy die op het eerste schip van Toyota naar Europa stond.