Toyota Corolla Cross

Hoewel Toyota voor zijn nieuwste telg de naam ‘Corolla’ gebruikt, is de Corolla Cross veel meer dan een stoere versie van de Corolla break. Wij gingen de baan op voor een stevige testrit met deze nieuweling. 

De Corolla Cross heeft een compleet nieuw koetswerk en wordt boven de C-HR maar onder de RAV4 gepositioneerd. Toyota’s nieuwste moeten we dus als een crossover zien die het midden houdt tussen een break en een SUV. Je parkeert hem naast een Peugeot 3008 of Nissan Qashqai. Binnenin voelt hij erg ruim aan en zelfs achterin is er meer dan voldoende beenruimte voor de grotere medemens. De koffer voldoet eveneens. Het interieur oogt sober en zakelijk. Het centraal opgestelde display biedt een gebruiksvriendelijk en snel infotainmentsysteem. Het feit dat er nog enkele échte knopjes overblijven om de verwarming en ventilatie in te stellen is een opsteker. Er worden zelfs nog drukknoppen voor de volumeregeling voorzien.

Deze hybride is voor iedereen inzetbaar, want je hoeft de wagen nooit op te laden aan de stekker.

Hybride

Het digitaal tellercluster verschaft je de nodige rij-informatie. Je kunt er bijvoorbeeld de werking van de hybrideaandrijving in de gaten houden om op die manier extra kilometers uit de benzinetank te puren. En zo weten we meteen met welke motorisatie we op pad zijn. Toyota biedt (voorlopig?) enkel de tweeliter hybridemotorisatie aan. Dat is bovendien een zeer interessante keuze, vooral omdat Toyota zijn hybrideversies regelmatig promoot door ze voor de prijs van een klassieke benzinemotor te leveren. Als consument zou je al gek moeten zijn om dit aanbod links te laten liggen, want je krijgt niet alleen een zuinigere motor, de automaat komt er ‘gratis’ bovenop. Toyota verwerkt overigens zijn nieuwste generatie hybridetechnologie in deze Corolla Cross. Het systeem is voor iedereen inzetbaar, want je hoeft de wagen nooit op te laden aan de stekker. Het elektrische luik werkt vooral ondersteunend om het verbruik van de verbrandingsmotor te drukken. Dat laatste lukt aardig, want wij maten een gemiddelde dorst van 5,5 l/100 km.

Gezapige rijstijl

Daarvoor moet je gematigd ecorijden en de snelheidslimieten respecteren, wat overigens ook de roeping is van deze wagen. De besturing en de vrij zachte, comfortabele demping komen pas ten volle tot hun recht bij een gezapige rijstijl. Dat laatste geldt ook voor de CVT-automaat, die bij forse inhaalmanoeuvres zijn stem onaangenaam verheft. Aan de monotone decibelproductie werd overigens al flink gesleuteld, vergeleken met z’n hybride voorgangers.

  • Toyota Corolla Cross
TESTWAGEN
viercilinder benzinemotor met hybride technologie en CVT-automaat, 145 kW/197 pk
TESTVERBRUIK
5,5 l/100 km
CO₂-EMISSIE
116 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 36.880
  • BIV: € 114,79
  • verkeersbelasting: € 365
PLUS
  • Uitzonderlijk zuinig
  • Betaalbare hybridetechnologie
  • Comfortabel
MIN
  • Weinig dynamisch onderstel
  • Motorgeluid bij inhaalmanoeuvres
  • Eerder saai interieur

Ook getest

Toyta Aygo X, Toyota YarisToyota Yaris CrossToyota Corolla, Toyota CamryToyota PriusToyota C-HRToyota RAV4

Leestip

Wist je dat de oprichter van Toyota eigenlijk Toyoda heet, met een ‘d’? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Toyota. Of droom weg bij de oude Toyota Crown van Guy die op het eerste schip van Toyota naar Europa stond.

Vorig artikelVeilig en vlot met een camper rijden doe je zo
Volgend artikelOntdek de culinaire veelzijdigheid van Romantik Hotels & Restaurants