Daar is de Corolla weer! Toyota rakelde de oude naam weer op voor de gloednieuwe opvolger van de Auris. Geen duffe auto, maar een sprankelende nieuwkomer.

Kwaliteit en betrouwbaarheid

Corolla, een naam die klinkt als een klok. Sinds hij in 1966 voor het eerst op de markt kwam, reden er maar liefst 46 miljoen exemplaren de showroom uit. Zelfs vandaag wordt er nog om de dertig seconden een bestelbon getekend. Velen vonden het dan ook bizar dat Toyota zijn Corolla de afgelopen dertien jaar in Europa onder de naam Auris commercialiseerde, terwijl dat in de rest van de wereld niet het geval was. Voor de twaalfde generatie van zijn bestseller grijpt de Japanse autobouwer ook voor onze contreien terug naar de originele naam, die synoniem is met kwaliteit, betrouwbaarheid en duurzaamheid.

Oké, je merkt dat je met een hybride rijdt, maar deze soepele uitvoering zal zelfs sceptici overtuigen.

Rijgedrag

Die waarden houden stand, maar de nieuwe Corolla voegt daar zowel op designvlak als qua rijervaring een flinke dosis emotie aan toe. We merken meteen dat we lager zitten dan voorheen en dat het stuur zich dichter bij ons bevindt, waardoor we meer dat specifieke gevoel van controle krijgen. Ook het lagere zwaartepunt, het onderstel en het veel stijvere chassis dragen daar toe bij. Wanneer we na een bocht eensklaps moeten uitwijken voor een fietser, gedraagt de hatchback zich heel voorspelbaar. Verder rijdt hij met zijn kortere wielbasis wat sportiever dan de berline en de break, maar het is de nieuwe Corolla in zijn drie gedaanten vooral om comfort te doen.

Hybride

De ophanging filtert oneffenheden netjes uit en de gloednieuwe 2.0-liter hybride, waarmee de Corolla als eerste mag uitpakken, is stiller dan verwacht dankzij een batterijboost die tussenkomt wanneer je het gaspedaal vloert, waardoor de verbrandingsmotor minder hoog in de toeren dient te gaan. Het acceleratieproces verloopt ook meer gebalanceerd en lineair, waardoor we bij inhaalmanoeuvres een veiliger en comfortabeler gevoel ervaren. Oké, je merkt nog dat je met een hybride op pad bent, maar deze soepele uitvoering zal zelfs sceptici overtuigen. Bovendien verbruikt hij minder brandstof op de snelweg. Het interieur is heerlijk ruim (ook op de achterbank), hedendaags clean en verzorgd afgewerkt met softtouchleders en contrasterende stiksels. Onmiskenbaar dé must have hatchback in zijn segment!

  • Toyota Corolla
  1. 0
  2. 1
  3. 2
TESTMOTOR Hatchback 2.0 hybride, 180 pk, CVT-transmissie
TESTVERBRUIK 4,6 l/100 km
CO₂-EMISSIE 85 g/km
BUDGET
  • vanafprijs (1.2 liter benzine): € 22.450 – basisprijs testmodel (zonder opties): € 32.640
  • BIV: € 70,50
  • verkeersbelasting: € 315,93
PLUS
  • Ruim gamma veiligheidssystemen
  • Toyota Safety Sense is standaard
  • Comfortabel rijgedrag
  • Stille motor
  • Ruim interieur
MIN
  • 2.0 hybride biedt prestatiegewijs weinig voordeel t.o.v. 1.8
  • Apple Carplay en Google Android pas eind 2019 beschikbaar
  • Geen Digital Audio Broadcasting in sedan

Ook getest

Toyota Yaris, Toyota Prius, Toyota C-HR

Leestip

Wist je dat de oprichter van Toyota eigenlijk Toyoda heet, met een ‘d’? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Toyota. Of droom weg bij de oude Toyota Crown van Guy die op het eerste schip van Toyota naar Europa stond.