Toyota C-HR Rijden

Autotest: Toyota C-HR

De Toyota C-HR is er geen van twaalf in een dozijn. Het design laat niemand onberoerd. Eindelijk nog eens een Toyota waarover gesproken wordt.

Ariane De Borger / Fotografie: Wim Kempenaers
03/03/2017
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

Toyota C-HR

Design

Daar waar het designteam van Toyota de laatste jaren nogal wat grijze mussen op papier heeft gezet, tapt de C-HR uit een heel ander vaatje. Tijdens de testritten met een kobaltblauwe Toyota C-HR, gaan duimen omhoog en cirkelen vrienden en kennissen nieuwsgierig rond de auto. Het kobaltblauw laat de vorm van de wagen ongetwijfeld beter uitkomen dan saai grijs, maar het spectaculaire design van deze Toyota blijft in eender welke kleur aantrekkelijk. Slim gezien: de portierklinken achteraan zijn linksboven ingewerkt, zodat het karretje eerder een twee- dan een vierdeurs lijkt en daardoor veel dynamischer oogt. Met zijn puntige accenten (tot in de velgen), de grille, de spoiler en zelfs een vinnetje op het dak lijkt de C-HR zó weggereden uit ‘Cars’.

Interieur

Ook binnenin verrast de C-HR. Eerst en vooral door de onverwacht ruime koffer, waar de grote testkoffer probleemloos ingaat. De achterbank is dan weer minder ruim bemeten en de hoge schoft resulteert in een wel heel klein raampje voor de passagiers achterin. Net als de buitenkant kreeg ook het interieur hoekige lijnen en (geslepen diamant)vormen mee, wat samen met het geraffineerde gebruik van wel heel veel verschillende materialen en kleuren alweer voor dynamiek zorgt. Deze Toyota kunnen we niet betrappen op banaliteit: elk detail kreeg aandacht, van de mooie zetels tot het kleinste knopje. Of zelfs tot het geluid van de motor: nooit hijgerig, maar mooi diep, sportwagenachtig…

Rijgedrag

De C-HR is verkrijgbaar in twee motorisaties: een 1.2 benzine en een hybride combinatie met een 1.8 benzine. Het was die laatste die we konden testen in een C-ULT-uitvoering. Vooral bij snelle versnellingen bergop viel die een beetje traag uit. Op zijn best is de C-HR in het stadsverkeer, waar hij overigens ook grotendeels elektrisch, en dus bijzonder zuinig rijdt. Daar komt ook zijn grote wendbaarheid en SUV-achtige hogere zit (de HR staat voor High Rider) veel beter tot zijn recht dan op snelle wegen. Toyota gaat prat op de ecologische troeven van dit nieuwe paradepaardje. De emissie van CO2 en andere schadelijke stoffen ligt lager dan bij vergelijkbare auto’s, maar dat is niet de enige ecologische troef: de C-HR is ook voor maar liefst 95% recycleerbaar. Mooi, maar ook slim én ecologisch: deze coupé (want daar staat die C voor) is een parel in diamantvorm.

Tip

Meer weten over de geschiedenis van Toyota? Klik dan hier.

  • Toyota C-HR

TESTWAGEN1.8 Dual VVT-i Hybride C-ULT (elektrisch + benzine), 122pk
TESTVERBRUIK5,2 l/100 km
BUDGETbasisprijs: € 21.880 (hybride vanaf € 27.150) – prijs testmodel: € 30.470
BIV: € 56,06
Verkeersbelasting: € 237,59
CO2-EMISSIE87 g/km
PLUS
  • karaktervolle auto met ecologische inslag
  • erg wendbaar
MIN
  • niet erg begaan met achterbankzitters

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief