Toyota Aygo XFoto's: Jayson Fong

Met de Toyota Aygo X heeft de Japanse constructeur z’n familie kleintjes letterlijk en figuurlijk groter gemaakt. Tijd voor een testrit!

Sinds de Aygo in 2005 zijn intrede maakte, is hij niet alleen Toyota’s meest toegankelijke wagen in Europa gebleken, maar heeft hij ook een funfactor aan het straatbeeld toegevoegd. De volledig nieuwe Toyota Aygo X (spreek uit als Aygo Cross) breit daar nu als urban cross-over uniek in het A-segment een mooi vervolg aan. Volledig ontworpen en ontwikkeld in België speciaal voor de Europese consument, beantwoordt hij met zijn wendbaarheid en compactheid aan de vereisten van het leven in onze (voor)steden.

Klein maar ruimtelijk

De Aygo X is na de nieuwe Yaris en de Yaris Cross de derde wagen op het GA-B-platform van Toyota. Mits de nodige aanpassingen creëerden de ingenieurs er een unieke cross-over op, met een gewijzigd en verkleind chassis achteraan en verkleinde overhangen voor- en achteraan. Ook al werd de wielbasis met slechts 90 millimeter vergroot, toch is de nieuwe Aygo X met een lengte van 3,7 meter precies 23,5 centimeter langer dan zijn voorganger en 12,5 centimeter breder. Zo konden de voorzetels 2 centimeter verder uit elkaar worden gezet, waardoor er 4,5 centimeter meer schouderruimte is. En dat voelen we. Ook de bagageruimte nam toe, met 60 liter voor een totale laadcapaciteit van 231 liter of 829 liter met de achterbank neer. En toch, dankzij het ontwerp van het Pagode-dak, bleven de totale afmetingen compact. De Aygo X heeft ook een uitzonderlijk kleine draaicirkel, met 4,7 meter één van de kleinste in zijn segment, en dat is extra handig als je snel moet omkeren.

Wij zijn alvast fan van de wegligging en de wendbaarheid, zowel in de stad als op de autosnelweg.

Meer peper

Van welke kant je de Aygo X ook bekijkt, hij valt op. Zijn tweekleurig exterieur geeft hem een unieke, dynamische look. De inspiratie voor dit nieuwe kleurenconcept werd dan wel gehaald bij verschillende kruiden – kardemom (groen), gember (beige), jeneverbes (blauw) en chili (rood) – toch hadden de ingenieurs onder de motorkap best wat meer peper mogen gebruiken. De Aygo X wordt aangedreven door de 1-liter, 3-cilinder motor die 72 pk en 93 Nm koppel levert. Standaard is deze gekoppeld aan een manuele vijfbak, maar wij gingen met de nieuwe S-CVT-transmissie op pad. Die mist lineariteit en gaat (al te) vaak in overdrive. Verder komt de respons op het gaspedaal traag en lijkt hij soms niet te kunnen kiezen of hij al dan niet zou opschakelen. Daarenboven ervaarden we binnenin meer rolgeluiden en buitengeluid dan bij zijn voorganger. Wel waren we fan van de wegligging en de wendbaarheid, zowel in de stad als op de autosnelweg. Nog een plus: de 55 millimeter hogere zitpositie en de verkleinde A-stijl bieden een beter overzicht op de weg.

  • Toyota Aygo X
TESTWAGEN
Toyota Aygo X Envy CVT versie | 53 kW/72 pk, CVT
TESTVERBRUIK
5,8 l/100 km
COâ‚‚-EMISSIE
119 g/km
BUDGET
  • vanafprijs € 16.360 (Toyota Aygo X benzine) – prijs testmodel (zonder opties) € 22.690
  • BIV: € 101,69
  • verkeersbelasting: € 124,58
PLUS
  • Hoge zit voor een beter overzicht en een veiliger gevoel
  • Kleine motor zet aan tot rustig rijden
  • Draaicirkel
  • Ook verkrijgbaar met inklapbaar canvas dak
MIN
  • Gebrek aan lineariteit bij de S-CVT
  • Veel buitengeluid

Ook getest

Toyota Yaris, Toyota Yaris Cross, Toyota Corolla, Toyota Camry, Toyota Prius, Toyota C-HR, Toyota RAV4

Leestip

Wist je dat de oprichter van Toyota eigenlijk Toyoda heet, met een ‘d’? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Toyota. Of droom weg bij de oude Toyota Crown van Guy die op het eerste schip van Toyota naar Europa stond.

Vorig artikel8 grote vakantiehuizen voor de hele bende
Volgend artikelBeleef de heerlijke Veluwe