Toyota Yaris

De vorige Toyota Yaris miste wat branie tegenover zijn concurrenten. De nieuwe generatie oogt een pak frisser. 

Kloeke stadsmus

Doorheen de jaren werd de Toyota Yaris’ reputatie qua betrouwbaarheid steeds beter, maar hij miste wat branie tegenover zijn concurrenten. De nieuwe Yaris schudt dat melige imago nu van zich af met de styling en het formaat. Het model van de vierde generatie werd breder en langer, waardoor hij kloeker naar voren treedt. Tegelijkertijd blijft hij met zijn lengte van 3,94 meter compact en wendbaar genoeg. De snuit heeft een expressieve aanblik. Door de hoge gordellijn en de  geaccentueerde wielkasten oogt hij bovendien gespierder.

De Toyota Yaris 1.5 Hybrid rijdt stil en stressvrij en dat dankt hij aan zijn verfijnde zelfladende hybride aandrijflijn.

Somber maar degelijk interieur

Net als bij de meeste van zijn concurrenten is er enkel een vijfdeurs. Wel kun je kiezen uit zes uitrustingsniveaus. Personaliseren kan met een tweekleurig koetswerk en een panoramisch maar vast dak. De meeste opties zitten in packs verwerkt, wat de prijs aardig kan opvoeren. In de praktijk mag je de Yaris als een vierzitter beschouwen. De koffer heeft een bescheiden volume van 286 liter. Wel zijn er behoorlijk wat opbergruimtes. Als bestuurder vind je gemakkelijk een goeie zithouding. Het interieur geeft helaas een wat sombere indruk door de kleine zijramen en donkere tinten, maar de assemblagekwaliteit is uitstekend. Er zijn geen rammelende en parasitaire geluiden.

Standaard hybride

De Toyota Yaris 1.5 Hybrid rijdt stil en stressvrij en dat heeft hij voornamelijk te danken aan zijn verfijnde zelfladende hybride aandrijflijn. Voortaan is er een compacte lithium-ion batterij die snel oplaadt. Ook aan de transmissie is gewerkt, waardoor de 1.5-liter benzine niet vervelend in een al te hoog toerental klimt tijdens het versnellen. De hele aandrijfgroep is goed voor 85 kW/116 pk. De hybride komt het best tot zijn recht in de stad en op secundaire wegen, waar je optimaal energie recupereert en op die manier het verbruik beperkt. Wij noteerden een gemiddelde van 4,6 l/100 km en in druk verkeer dook het verbruik verschillende keren onder 4 l/100 km.

  • Toyota Yaris
TESTWAGEN
1.5 driecilinder benzine/hybride, 85 kW/116 pk
TESTVERBRUIK
4,6 l/100 km
CO₂-EMISSIE
87-97 g/km (NEDC)
BUDGET
  • vanafprijs (1.0 driecilinder benzine, 53 kW/72 pk): € 17.760 – basisprijs testmodel: 21.300
  • BIV: € 45,56
  • verkeersbelasting: € 165,88
PLUS
  • Leuk uiterlijk
  • Degelijke afwerking
  • Stressvrij rijden
  • Geluidscomfort
  • Uitzonderlijk zuinig
  • Veilige wegligging
MIN
  • Prijs kan serieus oplopen
  • Stuurgevoel bij rechtuit rijden
  • Claustrofobisch gevoel achterin
  • Complexe rij-informatie
  • Beeld navigatie

Ook getest

Toyota Corolla, Toyota Camry, Toyota PriusToyota C-HR, Toyota RAV4

Leestip

Wist je dat de oprichter van Toyota eigenlijk Toyoda heet, met een ‘d’? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Toyota. Of droom weg bij de oude Toyota Crown van Guy die op het eerste schip van Toyota naar Europa stond.

Vorig artikelZo kies je de juiste wandelschoenen
Volgend artikelSimca 1100: Uit het oog, maar niet uit het hart