Toyota Camry

Deze klassieke vierdeurs bestaat enkel als zelfladende hybride en wil een alternatief zijn voor de diesel. Dit is de Toyota Camry, het nieuwe topmodel.

 

Doet de benaming Camry een belletje rinkelen? Dat kan, want na een afwezigheid van 15 jaar maakt deze klassieker weer deel uit van het Toyota-gamma in Europa. Ondertussen maakte de Toyota Camry op andere markten furore. Als we even de pick-ups buiten beschouwing laten, dan zien we dat de Toyota Camry, en niet een of andere Chevrolet of Ford, de populairste auto in de Verenigde Staten is. Zelfs de beroemde yellow cabs in New York zijn overwegend Camry’s.

 

Enkel hybride

In Europa blijft de vraag naar grote middenklassers tanen ten koste van de SUV. Daarom hebben ze bij Toyota beslist om niet langer een opvolger van de Europees getinte Avensis te ontwikkelen. Liever kiezen ze er voor om een bestaand model, de Camry dus, bij ons in de catalogi te plaatsen. Dat bespaart een pak ontwikkelingskosten. De Camry heeft bovendien een stevige reputatie. Zijn betrouwbaarheid is legendarisch en de standaarduitrusting indrukwekkend, zeker in vergelijking met een aantal Europese concurrenten. Toyota voorziet slechts twee uitrustingsniveaus en twee optiepakketten. Ook staat er maar één motorisatie op het programma: een hybride aandrijving met een gecombineerd vermogen van 218 pk waarbij een 2,5-liter viercilinder benzine aan een elektromotor is gekoppeld. De Camry is zelfladend, wat wil zeggen dat je hem niet via het net hoeft op te laden.

 

Groot en kwalitatief interieur

De Toyota Camry bestaat uitsluitend als klassieke vierdeurs. Met zijn 4,88 meter is hij niet van de kleinste en vergelijkbaar met de Skoda Superb en Renault Talisman. Parkeren is dus niet altijd even gemakkelijk, te meer omdat de draaicirkel vrij groot uitvalt. Gelukkig zijn parkeersensoren en een parkeercamera standaard. Zijn fikse afmetingen hebben als voordeel dan weer wel een uitzonderlijk ruim interieur. Passagiers achteraan krijgen veel schouder- en beenruimte. Niet toevallig wordt de Camry als taxi ingezet. De koffer heeft een aanzienlijk volume van 524 liter, dat je kunt vergroten door de achterbank in ongelijke delen neer te klappen. Bij de basisversie gebeurt dat in twee delen, bij de premium in drie delen. De afwerking van het interieur is uiterst verzorgd en kan tegen een stootje. In de premiumversie krijg je zelfs lederen binnenbekleding. Als bestuurder geniet je van een perfect instelbare rijhouding.

De Toyota Camry is een comfortauto en overtuigt door zijn stressvrije karakter. De manier waarop de hybride aandrijving werkt, is zonder meer indrukwekkend.

Stressvrij rijden

Als het moet, dan gaat de Toyota Camry goed vooruit. In nog geen negen seconden spurt hij vanuit stilstand naar 100 km/u, maar dat is niet zijn ware roeping. De Camry is een comfortauto en overtuigt door zijn stressvrije karakter. De manier waarop de hybride aandrijving werkt, is zonder meer indrukwekkend. In de EV-mode kun je volledig elektrisch rijden, zolang je niet al te enthousiast het gaspedaal bedient, je snelheid tot 60 km/u beperkt en de batterij voldoende is opgeladen. De batterij laadt zichzelf vooral op tijdens het vertragen.

Laat je het hybride systeem zelf zijn werk doen, dan wordt automatisch en feilloos gekozen tussen de verschillende aandrijvingen: elektrisch, via de benzinemotor of een combinatie van beide. Die wisselwerking merk je niet eens en je hoeft ook niet te schakelen. In de hybride werking kun je het zuiver elektrisch rijden uitlokken op kruissnelheid tot 120 km/u. Even het gaspedaal lichten en dan weer lichtjes indrukken en de Camry rijdt zonder één druppel brandstof te verbruiken. In theorie kun je maar een viertal kilometer zuiver elektrisch rijden, maar in de praktijk kan dat meer zijn, omdat de batterij telkens wordt opgeladen tijdens het vertragen, ook al licht je maar heel even het gaspedaal. Een zachte, anticiperende rijstijl is wat de Toyota Camry het meest apprecieert. Wie graag voluit accelereert en herneemt, betaalt dat aan de pomp en zal ook de benzinemotor onaangenaam in een hoog toerental horen klimmen.

 

Degelijk verbruik

De Toyota Camry is een uiterst comfortabele auto die best lange afstanden aankan, maar het aandrijfsysteem komt het meest tot zijn recht op verbindingswegen waar regelmatig moet worden vertraagd, wat de batterij doet opladen. Op een gemengd parcours verstookten wij gemiddeld 5,9 l/100 km. Dat is een mooi cijfer voor een auto van dit formaat en slechts ietsje meer dan bij een vergelijkbare diesel. Daar tegenover staat dat je voor een hybride fiscaal minder wordt afgestraft.

TESTWAGEN 2.5 viercilinder benzine/elektromotor, 218 pk
TESTVERBRUIK 5,9 l/100 km
CO₂-EMISSIE 98 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 36.970 – basisprijs testmodel (premium): € 41.270
  • BIV: € 118,03
  • verkeersbelasting: € 496,22
PLUS
  • Feilloze aandrijfgroep
  • Moet niet via het net worden opgeladen
  • Binnenruimte
  • Stressvrij karakter
  • Degelijke afwerking
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • 5 jaar/200.000 km waarborg
MIN
  • Geen parkeerwonder
  • Hoge laaddrempel
  • Enkel als vierdeurs
  • Mag geen aanhangwagen slepen
  • Bediening infotainment

Ook getest

Toyota Yaris, Toyota CorollaToyota PriusToyota C-HR

Leestip

Wist je dat de oprichter van Toyota eigenlijk Toyoda heet, met een ‘d’? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Toyota. Of droom weg bij de oude Toyota Crown van Guy die op het eerste schip van Toyota naar Europa stond.