elektrische auto ladenFoto: Simona Alampi

Net zoals de batterij van een laptop of een gsm begint een autobatterij vanaf dag één te degraderen. Waarom is dat en hoe kun je dat proces vertragen?

Waarom veroudert een batterij?

Dit een technisch verhaal, maar om het ook bevattelijk te maken voor wie iets minder technisch is aangelegd schetsen we het verhaal in grote lijnen. Bij het laden en ontladen van een batterij stromen er lithium-ionen tussen de elektroden: anode (+) en de kathode (-). Deze ionen bewegen in een elektrolyt (vloeistof). Tijdens het laden en het ontladen gaan die elektroden oxideren, waardoor de structuur verandert en de processen minder vlot verlopen. Lithium-ion-batterijen presteren minder goed bij koude omstandigheden, omdat elektrolyt koud minder goed geleid en de ionen trager bewegen. Dat zorgt echter niet voor schade. Hoge temperaturen zorgen voor secundaire chemische reacties in de elektrolyt, waardoor die blijvend minder efficiënt zal geleiden. Batterijen die vaak en lang aan hogere temperaturen worden blootgesteld – bijvoorbeeld door vaak de snellader te gebruiken – zullen sneller degraderen.

Hoe kan je de levensverwachting van een batterij optimaliseren?

  1. Laad de auto niet elke dag op.
  2. Probeer laadsessies bij extreme warmte te beperken. Hoge temperaturen doen de batterijcellen sneller verouderen.
  3. Gebruik de DC-snellader enkel indien nodig.
  4. Laat het batterijniveau niet onder 20% restcapaciteit komen.
  5. Ideaal is om de batterij slechts tot 80% te laden op momenten dat je het volledige rijbereik niet nodig hebt.

Nieuw bij VAB: laat de staat van je aandrijfbatterij controleren

Sta je op het punt om een tweedehands elektrische wagen te kopen en wil je achterhalen hoe gezond de batterij nog is? Of wil je als eigenaar van een elektrische auto weleens weten of je batterij nog in topvorm is? In het VAB-Diagnosecentrum in Zwijndrecht kun je nu ook als particulier een gezondheidsonderzoek van de hoogvoltbatterij laten uitvoeren. Je hebt de keuze tussen een flashtest (€ 69) en een premiumtest (€ 99). De eerste is wat korter, maar geeft een goede indicatie over de staat van de batterij. Bij de premiumtest gaan we wat meer in de diepte en krijg je een uitgebreider rapport. Je kunt de modules boeken via vab.be/diagnosecentrum.

Vorig artikelOosterweelwerken: verkeer E34 over nieuwe snelweg
Volgend artikelLa Goutte, jouw retraite vlak bij Durbuy