© Shutterstock

Stel je voor: je valies verschijnt niet op de bagageband. Leuk is anders! Gelukkig valt het steeds minder voor, maar het kán natuurlijk nog wel. Wat moet je doen als je bagage verloren blijkt, waarop heb je recht en kun je voorzorgsmaatregelen nemen?

Stap 1: Meld de verloren bagage

Verschijnt je koffer niet op de bagageband nadat je vlucht geland is? Wacht zeker lang genoeg tot het symbool voor ‘last bag’ verschijnt. Pas daarna doe je aangifte van de verloren bagage. Dat kan in de bagagehal zelf, nog voor je langs de douane stapt, aan de balie ‘lost luggage’ of ‘lost & found’. Soms moet je naar de balie van de afhandelingsagent van de luchtvaartmaatschappij om aangifte te doen. Op Brussels Airport vind je die balies ter hoogte van band 7 en 8 in de bagagezaal.

Bij heel wat airlines kun je ook online een aangifte doen. Dat kan zelfs thuis of in je hotel, maar doe het binnen de 24 uur na aankomst van je vlucht. Het invulformulier vind je op de website van de luchtvaartmaatschappij meestal in een hoofdstuk over bagage of bagageproblemen, zoals hier voor Brussels Airlines. Als je met een andere luchtvaartmaatschappij op Brussels Airport landde, kom je via deze link bij het juiste invulformulier terecht. Hou je ticket- of boekingsnummer én het stickertje met streepjescode van je bagagelabel – de ‘claim tag’ – bij de hand.

Door je aangifte wordt een internationaal bagagetraceersysteem opgestart – in veel gevallen is dat WorldTracer. Aan de hand van de unieke streepjescode op je bagagelabel wordt je verloren bagage opgespoord. In een latere zoekfase kan het gebeuren dat je koffer wordt geopend (bijvoorbeeld als het label ontbreekt).

Stap 2: Vraag bijstand aan de luchtvaartmaatschappij

Aan die ‘lost & found’-balie of aan luchtvaartmaatschappij kun je ook bijstand vragen. Sommige airlines zullen je een noodkit met toiletgerief, een T-shirt of sokken geven. Andere laten je toe om zelf enkele noodzakelijke aankopen te doen die ze achteraf terugbetalen. Er zijn geen wettelijke regels over wat die bijstand inhoudt; vraag dus goed na wat de luchtvaartmaatschappij daarmee bedoelt. Blijf in elk geval redelijk en vraag een betaalbewijs waarop je aankoop duidelijk beschreven staat, zodat er geen discussie over de terugbetaling is.

Stap 3: Wacht af

Via de streepjescode op je bagagelabel gaat het traceersysteem na op welk vliegtuig je bagage is geladen en in welke luchthavens je koffer is gepasseerd. Intussen kun je alleen maar wachten. Het heeft geen zin om druk uit te oefenen op de luchtvaartmaatschappij, omdat het zoekwerk dus niet door hen gebeurt. Vaak kun je wel online meevolgen waar je bagage zich bevindt: op een speciale pagina van de airline geef je daarvoor je naam en het referentienummer in dat je bij je aangifte kreeg.

Stap 4: Krijg je koffer terug

Als je koffer is opgedoken, zal de luchtvaartmaatschappij contact met je opnemen. Voor zover de omstandigheden en infrastructuur ter plaatse dit toelaten, heb je dan de keuze: je bagage zelf ophalen aan de luchthaven of door een koerier thuis of in je hotel laten brengen.  Als je je valies zelf gaat oppikken, mag je bij sommige airlines de kosten die je daarvoor maakt (gedeeltelijk) terugvragen, maar check dit vooraf. Je kunt ook een volmacht aan iemand geven of vragen om je bagage aan het hotel te bezorgen.

Wat als je bagage niet meteen wordt gevonden?

Als je bagage na 5 dagen nog niet is opgespoord, moet je een gedetailleerde beschrijving van je koffer of tas én de inhoud doorgeven. Dat kan meestal ook via het online traceersysteem en je unieke referentiecode. Het bagagetraceersysteem start dan een zoektocht die gebaseerd is op deze inhoud.

Is je bagage na 21 dagen nog niet gevonden? Dan gaat men ervan uit dat die definitief verloren is – al gebeurt het dat ze tóch nog opduikt. Volgens het Verdrag van Montreal kun je een financiële compensatie aan de luchtvaartmaatschappij vragen. Die wordt berekend op basis van bewezen kosten (lees: aankoopbewijzen). Het maximumbedrag schommelt rond de 1500-1600 euro. Als je voorwerpen meeneemt die meer waarde hebben, kun je dat vooraf, bij de check-in, aangeven: tegen extra betaling zal je dan bij verdwenen bagage meer terugkrijgen. Ook sommige reisverzekeringen (bagageverzekering) dekken hogere kosten bij bagageverlies.

Goed om weten: Ook bij VAB kun je je bagage verzekeren. Bij een tijdelijke reisverzekering ben je voor € 0,99 per dag verzekerd tegen diefstal, verlies of beschadiging van je bagage. Op jaarbasis kost het je slechts € 35.

 

Zo verklein je de kans op verloren bagage

Met een paar eenvoudige tips bespaar je jezelf veel ongemak en verhoog je de kans op een snelle opsporing als je koffer toch verdwaald geraakt.

– Stop geen geneesmiddelen, sleutels of waardevolle zaken in je koffer, maar neem die samen met een T-shirt, wat ondergoed en toiletgerief, mee in je handbagage.

– Zorg voor je eigen ID-label op de koffer: vermeld zeker je naam en een telefoonnummer, eventueel ook je adres of hotel.

– Maak je valies herkenbaar, bijvoorbeeld met een opvallende sticker. Zo spot jij sneller je koffer én verkleint de kans dat iemand anders die per vergissing van de bagageband neemt.

– Noteer in gedachten hoe je bagage er precies uitziet: hard of zacht, met of zonder wieltjes, grootte, kleur, merk… Je kunt ook een foto van je koffer maken met je smartphone.

Met dank aan Brussels Airlines en Brussels Airport.

Lees ook

Wat gebeurt er precies met je bagage na de check-in?

Vraag aan de piloot: hoe koud of heet wordt het in het bagageruim?

De bagage-checklist van VAB: zo vergeet je niets!

Vorig artikelBetalen in het buitenland: welke kaart gebruik ik?
Volgend artikelNieuw in Antwerpen: je elektrische auto mobiel laden