Naar Parijs met de auto of de trein

Parijs is altijd een goed idee! Een bruisende wereldstad binnen handbereik. Alleen stelt zich steeds de vraag: hóe reis je naar Parijs? Waag je je aan de rit per auto, of toch maar de trein? Mich en Ellen deden de test en wogen in de schaduw van de Eiffeltoren de voor- en nadelen van beide vervoersmiddelen.

“Parijs is een verplaatsbaar feest”, zo schreef Hemingway in de jaren twintig over de Franse hoofdstad. Decennia later heeft de Lichtstad niets van zijn aantrekkingskracht verloren. Miljoenen bezoekers schuifelen jaarlijks vol bewondering langs de Eiffeltoren, het Louvre, Père-Lachaise, Montmartre… en deze zomer komt daar nog een flinke schep bij, want dan is Parijs gaststad van de Olympische Spelen.

Of je nu gaat voor sport en spel of een klassiek stadsbezoek, een prangende vraag blijft steeds: hoe ga ik het best naar Parijs? De auto is misschien voor velen de meest voor de hand liggende optie, maar waar laat je die dan achter, en hoe verplaats je je verder door de stad? Alternatief is met de trein naar Parijs reizen. Hoe lang doe je er in beide gevallen over, wat kost het en welk comfort biedt het je? Wij deden de test!

Optie 1: Met de auto

Ellen: Klokslag half 7 trek ik de deur achter me dicht, zwier m’n tas op de achterbank en stel Google Maps in. De navigatie is optimistisch: aankomst om 9u58, of 3,5 uur rijden. Niet slecht voor een rit van 330 km. In de ochtendschemer ga ik op weg. Wanneer ik na anderhalf uur achter het stuur, in de buurt van Lille, via de WhatsApp-functie ‘locatie delen’ kijk waar Mich zich intussen bevindt, blijkt hij ‘nog maar’ in Brussel te zijn. Tijd voor een koffiepauze. De realiteit blijkt me echter letterlijk in te halen: een stuk verder op de A1 zoeft een trein over de snelweg. Een blik op m’n smartphonescherm bevestigt dat dit de trein is waar Mich in zit, want onze locaties bevinden zich vlak bij elkaar. Deze race kan ik niet meer winnen… Gelukkig is het verkeer mild voor me. Vlotjes rijd ik Parijs binnen. Ik hoef dan ook niet diep de stad in, want ik heb een parking gekozen vlak bij de Périphérique. Afklokken doe ik op 10u08 – precies zoals de navigatie voorspeld had, plus een pauze van tien minuten. Om tijd te winnen, vraag ik een Uber-rit aan. Een paar minuten later komt Rachid de straat inrijden. De rit van de oostzijde van Parijs, waar de parkeergarage is, naar het westen van de stad duurt dik 40 minuten. Het is 11u wanneer ik uitstap aan de voet van de Eiffeltoren.

TIP  Voor je voertuig kan je aan je reisverzekering de optie ‘Pechverhelping Frankrijk/Duitsland of Europa‘ toevoegen, zodat je op de heen- en terugrit op pechverhelping kunt rekenen.

Optie 2: Met de trein

Mich: Iets na 7 stuur ik mijn wagen de parking onder Antwerpen-Centraal in. Vroeger dan verwacht, het verkeer op de Antwerpse ring is me gunstig gezind. Ook m’n ochtendhumeur vaart er wel bij: er is nog tijd voor een deugddoende koffiestop. Om 7u41, met zeven minuten vertraging, vertrekt de Eurostar richting Paris-Nord. Stoppen doen we enkel in Brussel-Zuid. Als alles vlot verloopt, zullen we om kwart voor tien arriveren in Parijs. Ik zoek de juiste wagon en m’n zitje, klap het tafeltje uit. De wifi werkt behoorlijk goed. Ik frons eens als ik zie dat we bijna drie kwartier later ‘nog maar’ in Brussel zijn en Ellen al een eind in Frankrijk zit. On verra. Ik werk een beetje, ga naar het toilet, bestel nog een koffie. Allemaal tegen zo’n 300 km/u, lang leve de hogesnelheidstrein. Rond half tien zoeven we over de Autoroute du Nord, exáct op het moment dat Ellen er rijdt. Wat is de kans… Ik zwaai even, alsof ze me kan zien. Even voor tien rolt de trein Gare du Nord binnen. Metrostation La Chapelle bevindt zich op wandelafstand, een ticketje kost amper € 2,15. Halfweg stap ik over op een bus, om kwart voor 11 steekt die de Seine over. Ik druk op het belletje, halte ‘Tour Eiffel’ is mijn terminus.

Conclusie: auto of trein

Auto + Uber

Duurtijd: autorit (minimaal) 3u30 + Uber-rit (afhankelijk van locatie) 42 min = 4u12 (enkel)

Kost brandstof auto: 1,824 €/l x 19,7 liter = € 35,90 (enkel)
Kost péage: € 18,80 (enkel)
Kost parking: € 28 (volledige dag), gereserveerd via deze website
Kost Uber: € 27,50 (enkel)
Totaalprijs: € 192,40 (heen en terug)

Comfort:
+ Je bent niet gebonden aan uren.
+ Reis je met meerdere personen, zoals een gezin, kost het je minder dan de trein.
– Je hebt een autorit van zo’n 3,5 uur voor de boeg. Files kan dit makkelijk laten oplopen tot 5 uur.
– Als je je auto achterlaat aan de rand van de stad, moet je alsnog openbaar vervoer of een taxi nemen om het centrum te bereiken.

Trein + openbaar vervoer

Duurtijd: rit naar Antwerpen-Centraal (afhankelijk van locatie) 24 min, treinrit: 2u10, bus en metro 40 min = 3u14 (enkel)

Kost brandstof auto: 1,824 €/l x 1,5 liter = € 2,70 (enkel)
Kost parking Antwerpen-Centraal: € 22 (volledige dag)
Kost trein: € 116 (heen en terug). Tickets mogelijk vanaf € 29.
Kost bus en metro: € 2,15 (enkel)
Totaalprijs: € 147,70 (heen en terug)

Comfort:
+ Je kan tijdens de treinrit werken, lezen,…
+ Je verliest geen tijd voor een koffie- of plaspauze.
+ Heel goede aansluitingen tussen de trein en het openbaar vervoer in Parijs.
– De reis per trein wordt prijzig als je met meerdere personen, zoals een gezin, reist.
– Op een overvolle trein is het niet altijd even aangenaam om naast een wildvreemde te zitten.
– Onpraktisch als je veel bagage meeneemt.

Vorig artikelWeet jij waarom een richtingaanwijzer tikt?
Volgend artikelKeuzehulp bakfiets: welke past het best bij jou?