Vraag aan de piloot turbulentieShutterstock

Echt aangenaam kun je turbulentie niet noemen, maar of het ook gevaarlijk is? Piloot Laurens vertelt bovendien hoe ze ermee omgaan in de cockpit.

Wat is turbulentie?

Piloot Laurens: “Turbulentie of ‘Clear Air Turbulence’ (CAT) wordt veroorzaakt door de wrijvingen van verschillende luchtlagen. Bij slecht weer verhoogt de kans op turbulentie, want onweer, zware regenval, storm en rukwinden zorgen voor onstabielere lucht. In dat geval spreken we van ‘luchtzakken’. Maar zelfs een simpele, witte wolk kan onverwacht voor wat kriebels in de buik zorgen. Het is met andere woorden onmogelijk voor een piloot om turbulentie te zien aankomen. Onze collega’s van de weerdienst geven ons wel mee welke zones CAT-gevoelig zijn, en als we enigszins kunnen, dan zullen we die zones zeker vermijden. In de meeste gevallen lukt dat prima, maar af en toe moeten we er gewoon even door. De toestellen waarmee we vliegen zijn zo gebouwd dat ze de zwaarste vormen van turbulentie aankunnen, en ook als piloot zijn we goed getraind om met turbulentie om te gaan. We gaan bijvoorbeeld trager vliegen of een andere hoogte opzoeken, wat meteen het alom gekende ‘fasten your seatbelt’-signaal verklaart.”

Is turbulentie gevaarlijk?

Piloot Laurens: “Nee, turbulentie is niet gevaarlijk. Vergelijk het met een ritje over een kasseiweg. Eroverheen rijden is hooguit vervelend, maar verder is het compleet onschuldig. In de lucht komt dat op hetzelfde neer, maar de kasseiweg is dan een onstabiele luchtlaag waar je door moet vliegen.”

“Of je als passagier iets kunt doen? Maak je veiligheidsgordel vast wanneer je neerzit. Gezien de onvoorspelbaarheid van turbulentie is dat de beste manier om kleine frustraties te voorkomen, zeker als je net een vol kopje koffie in de hand hebt. Kleine moeite, niet?”

Lees ook

Hoe koud of heet wordt het in het bagageruim?

Waarom moet je vooroverbuigen bij een noodlanding?

Mag de piloot slapen tijdens de vlucht?

Hoe automatisch is de automatische piloot?

Vraag aan de piloot

 

 

Laurens Caen (28) is al zeven jaar piloot. Hij vliegt voor Brussels Airlines met een Airbus 320. Inmiddels is hij ook instructeur op de simulator. Wat wilde jij al altijd weten van de piloot? Stel je vraag hieronder!

Vorig artikelJe rijbewijs halen? Dit verandert er!
Volgend artikelViaduct van Vilvoorde: hinder vanaf midden augustus