Vraag aan de piloot: hoe automatisch is de automatische piloot?Shutterstock

Een intrigerend beroep, dat is het zeker. In deze nieuwe rubriek geeft onze piloot Laurens de geheimen van de cockpit prijs. Hoe automatisch is de automatische piloot?

Hoe automatisch is de automatische piloot?

Laurens: “De automatische piloot is behoorlijk automatisch. Vergelijk het met de cruisecontrol in je auto, met dat verschil dat je niet enkel de snelheid regelt, maar ook de hoogte en de richting. Zie het echter niet als een soort luxe-uitvoering van de cockpit, waarbij de piloot lui achterover leunt terwijl een computer al het werk doet. Het systeem is zelfs verplicht voor vliegtuigen die boven een bepaalde hoogte vliegen. Want hoe goed je als piloot ook bent, wij mensen kunnen nooit zo nauwkeurig vliegen als computers. Stel je eens voor dat je gedurende 8 uur of langer een specifieke hoogte en richting moet aanhouden, zonder pauze. Met een snelheid van 120 km/u is dat al een uitdaging, laat staan met 1000 km/u. Bij de minste koersafwijking vlieg je in enkele seconden een paar honderd meter hoger of lager. In een druk luchtruim kan dat grote consequenties hebben, en dat kunnen we vermijden met de automatische piloot. Het is één van de meest ingenieuze systemen aan boord van een vliegtuig. De toestellen waarmee ik vlieg, hebben zelfs twee automatische piloten, waarbij de één als back-up fungeert voor de ander.”

Kan een robot dan echt álles beter?

Laurens: “Een automatische piloot kan veel, maar bijlange niet alles. Wat een robot bijvoorbeeld niet heeft, is intuïtie. Stel dat de snelheidsmeter stuk gaat tijdens het vliegen, dan zal de automatische piloot gas willen geven. Een mens daarentegen weet wel beter. Een automatische piloot kan ook niet in z’n eentje opstijgen. Op eigen houtje landen kan hij dan weer wel, wat heel handig is in slechte weersomstandigheden, zoals dichte mist. Toch doen piloten in 99% van de gevallen de landing helemaal zelf. Dus ja, die zachte landing bij jouw vorige vakantie was het vakkundige werk van mij of één van mijn collega’s. De iets hardere landingen laat ik in het midden.” (lacht)

Lees ook

Mag de piloot slapen tijdens de vlucht?

Waarom smaakt vliegtuigeten zo anders?

Handbagage in het vliegtuig: wat mag wel en niet?

Vraag aan de piloot

 

 

Laurens Caen (27) is al zeven jaar piloot. Hij vliegt voor Brussels Airlines met een Airbus 320. Inmiddels is hij ook instructeur op de simulator. Wat wilde jij al altijd weten van de piloot? Stel je vraag hieronder!

Vorig artikelDe vele gezichten van Dubai
Volgend artikelDe Zwaluw: gezinsvakantie tussen Kempische wijnranken