viaduct van VilvoordeFoto: Shutterstock

Vanaf nu woensdag, 16 augustus, is het opletten, aanschuiven en omrijden op de Brusselse Binnenring. De renovatie van het viaduct van Vilvoorde is immers gestart. De werken zullen liefst acht jaar duren.

Meer dan 50 jaar heeft het viaduct van Vilvoorde ondertussen op de teller. Bij de bouw ervan kon men onmogelijk weten dat er vandaag dagelijks zo’n 150.000 voertuigen over de brug rijden. Met alle slijtage vandien. De renovatie van het viaduct is gigantisch. Twee bruggen van elk 1,7 kilometer worden aangepakt. Asfalt, stalen draagconstructies, verf, vangrails en verlichting worden vernieuwd. Onder het asfalt komt ook een nieuwe betonplaat.

Vier fasen

De werken zullen in vier fasen verlopen, om de belasting om het verkeer zoveel mogelijk te minimaliseren. Tijdens elke fase wordt een ander stuk viaduct aangepakt en afgesloten voor het verkeer, maar op het deel waar niet gewerkt wordt, kan het verkeer ondertussen – op versmalde rijstroken en aan aangepaste snelheid – blijven rijden.

De eerste fase begint volgende week en loopt tot eind 2025 en zal het verkeer op de binnenring en richting Zaventem impacteren. Tijdens fase twee, van begin 2026 tot begin 2027, verschuift de werfzone naar de buitenring en zullen er versmalde rijstroken zijn op de binnenring richting Zaventem en op de buitenring richting Gent. Tijdens fase drie en vier, van begin 2027 tot eind 2030, zullen er afwisselend richting Gent of richting Zaventem twee in plaats van drie versmalde rijstroken beschikbaar zijn. De verwachting is dat vooral tijdens deze twee laatste fases de verkeershinder het grootst zal zijn.

Grootste voordeel van heel de renovatie is dat er in de toekomst een vierde rijstrook in elke richting zal zijn. Aan de breedte van de brug verandert niks, omdat die extra rijstrook in de plaats van de huidige pechstrook komt.

Meer info over de werken vind je op Werken aan de Ring.

Lees ook

Het viaduct van Vilvoorde gaat onder het mes

Renovatie knooppunt Zwijnaarde

Welke hinder mag je in 2023 verwachten door de Oosterweelwerken?

Vorig artikelVraag aan de piloot: wat is turbulentie, en moet ik er bang voor zijn?
Volgend artikelNiet te missen in Puglia, de hak van de Italiaanse laars