fietsdragerFoto: Thule

Er bestaan verschillende manieren om je fiets mee te nemen met de auto. Maar welke fietsdrager is geschikt voor welke situatie? Ontdek hier de verschillende opties.

Er bestaan drie types fietsdrager: de dakdragers waarmee je de fiets op het dak van de auto bevestigt, de fietsdrager die je met riemen op de achterklep hangt en tot slot het fietsenrek dat je op de trekhaak plaatst. Het gewicht van de fiets is het belangrijkste criterium om een onderscheid te maken.

Fietsdrager op het dak

– De oplossing als je geen trekhaak hebt.
– Hou er rekening mee dat een auto maar een beperkte last aankan. Doorgaans is dat vijftig kilo voor een lichte auto en tot honderd kilogram voor grotere auto’s en SUV’s.
– Ook je eigen kunnen zal een beperking zijn: een zware elektrische fiets op het dak van een auto tillen, is niet iedereen gegeven.
– Nadeel is dat je verbruik lichtjes stijgt door de slechtere aerodynamica, en je moet natuurlijk aan de tolpoort of garage onthouden dat je met een hogere lading onderweg bent.

Conclusie? In de praktijk is de dakdrager vooral een oplossing om een klassieke mountainbike of vederlichte racefiets te vervoeren. Wie maar af en toe fietsen transporteert, zal het heffen niet zo storend vinden. Maar naarmate je vaker met de fiets op uitstap wilt, zal je merken dat een fietsrek op de trekhaak comfortabeler is.

Tip: Klassiek worden de dragers bevestigd aan de dakrails van de auto. Niet elke auto heeft die. In dat geval kan het systeem van Seasucker een oplossing bieden. Daarbij wordt de dakdrager bevestigd met een zuignapsysteem. Veilig, compact en gemakkelijk te plaatsen. De klassieke dragers die je op de dakrails monteert, zijn iets goedkoper.

 

Fietsdrager aan de achterklep

– De goedkoopste oplossing voor wie geen trekhaak heeft, maar tegelijk ook de meest kwetsbare manier om fietsen met de auto te vervoeren.
– De fietsdrager grijpt met bevestigingsarmen en/of riemen om de kofferklep heen. Sommige systemen zijn gemakkelijk te bevestigen, andere een hele puzzel. Hier merk je echt het verschil tussen een goedkoper en duurder exemplaar.
– Meestal mag het totale gewicht niet hoger dan vijfenveertig kilogram zijn, met een maximum van vijftien kilogram per fiets. Indien het gewicht het toelaat, kun je op deze manier tot drie fietsen vervoeren.

Conclusie? Deze drager kun je uitsluitend bevestigen op auto’s met een grote kofferklep (breaks, SUV’s of bestelwagens dus) en is vooral geschikt voor kleinere en lichte fietsen, niet voor zwaardere stadsfietsen en elektrische fietsen.

Tip: Onthoud dat voor de wet de achterlichten duidelijk zichtbaar moeten blijven. Wanneer de fietsen de leesbaarheid van de nummerplaat belemmeren, moet je een reproductieplaat achter op de fietsdrager bevestigen.

 

Fietsdrager op de trekhaak

– De duurste oplossing, zeker wanneer je nog niet over een trekhaak beschikt, maar de meest comfortabele manier om je fiets te vervoeren. In combinatie met een op- en afrijgoot hoef je elektrische fietsen zelfs niet te tillen.
– Doorgaans kun je drie tot vier gewone fietsen bevestigen op dit type drager. Voor elektrische fietsen speelt het gewicht opnieuw een rol. Meestal mogen fietsen en drager samen tussen vijftig en honderd kilogram wegen. Een beetje een goede fietsdrager kan zelfs e-bikes van dertig kilogram aan.
– De beperkende factor hier is het type auto, want die bepaalt hoeveel de maximale kogeldruk op de trekhaak mag zijn. Bij een gewone middenklasser, genre VW Golf, zal dat zo’n zeventig kilogram zijn, met andere woorden: fietsdrager en fietsen samen mogen maximaal zeventig kilo wegen. Voor een SUV loopt dat al snel op richting honderd kilogram. Bij grote SUV’s, genre Volvo XC90, wordt dat zelfs honderdveertig en meer. Normaal gezien staat de maximale kogeldruk vermeld op het identificatieplaatje van de trekhaak of in de autogegevens (maximale verticale druk).
– Een correcte reproductie van de nummerplaat achteraan is verplicht; een handgeschreven stukje karton volstaat niet. Hou er ook rekening mee dat je achterlichten – inclusief mistlicht – steeds zichtbaar moeten zijn, dus je hebt weinig andere keuze dan lichten op de fietsdrager te plaatsen. Je hebt dan ook een dertienpolige stekker nodig om de elektriciteit aan te sluiten.

Tip: Onthoud dat fietsdragers met fietsen volgens onze wegcode maximaal 2,6 meter breed mogen zijn. De lengte is minder strikt omschreven, maar bedenk wel dat voor bijvoorbeeld een reis met een ferry je door de toegenomen lengte plots in een duurdere prijscategorie kunt terechtkomen. Denk er ook aan dat je achteruitrijcamera mogelijk gehinderd wordt als je fietsen op je drager hebt geplaatst.

Lees ook: Zo vervoer je een elektrische fiets met de auto

Handig voor onderweg!

  • Sommige fietsdragers op de trekhaak beschikken over een kantelsysteem waardoor je nog in de koffer kunt wanneer het fietsrek is gemonteerd.
  • Verwijder de accu van je e-bike indien mogelijk. Zo spaar je gewicht uit op de trekhaak.
  • Berg losse elementen op in de koffer: drinkbussen, kinderstoeltjes, fietscomputers…
  • Zorg voor een bijkomend slot om de fietsen extra te beveiligen. Veel fietsdragers beschikken al over een ingebouwd slot.
  • Houd rekening met de kwetsbaarheid van een carbon fietskader aan de verankeringspunten. Zet niet te veel kracht en plaats een doekje tussen het fietskader en de greep.
  • Je kunt je fiets bijkomend beschermen tijdens het transport met een fietshoes.
Vorig artikelWelke nieuwe milieuzones komen er dit jaar in Europa?
Volgend artikel12 bijzondere terrassen in Vlaanderen