Mazda MX-30

De Mazda MX-30 is de eerste volledig elektrische wagen van de eigenzinnige Japanse constructeur. Zet hij het gamma letterlijk en figuurlijk onder stroom? Een testrit brengt het antwoord. 

Excentrieke deuren

De Mazda MX-30 zou een buitenbeetje worden. Dat vermoedden we al bij de onthulling van de naam MX-30, een verwijzing naar die andere zonderling: de MX-5, ’s werelds bestverkochte roadster. Wanneer we de suicide doors – of ‘freestyle doors’ zoals Mazda ze noemt – openen, wordt dat vermoeden alleen maar bevestigd. Mazda speelt dan wel in op de trend van duurzame materialen met een interieur van gerecycleerde petflessen en optioneel vegan leder, de handvaten en de zeer ruime opbergruimtes onder de innovatieve zwevende middenconsole zijn aangekleed met kurk. Een verwijzing naar Mazda’s verleden als kurkfabrikant. Die kurkafwerking is trouwens standaard, net als de suicide doors. Door de afwezigheid van een B-stijl heb je vlot toegang tot de achterbank, maar let op dat je je hoofd niet stoot aan de uitstekende vergrendeling. Ander minpunt van dit concept is dat de achterdeur pas opent als eerst het voorportier is ontgrendeld.

Dit buitenbeentje is ideaal voor wie wil overstappen van brandstof naar elektrisch.

De juiste krachtbron

Mazda toont zich nog op meerdere vlakken eigenzinnig. Zo stellen de peddels aan het stuur je in staat om de koppeleigenschappen van de aandrijving en het niveau van energierecuperatie tijdens het vertragen aan te passen. Handig! Daarnaast opteert de Japanse autobouwer – in een tijdperk waarin andere automerken voor downsizing kiezen – voor ‘rightsizing’. Mazda rustte zijn compacte elektrische crossover uit met lithium-ionbatterijen met een capaciteit van amper 35,5 kWh en een elektromotor die slechts 145 pk op de voorwielen zet. Grotere batterijen en krachtigere elektromotoren heb je meestal niet nodig, terwijl ze het prijskaartje de hoogte in stuwen en nadelig zijn voor zowel het verbruik als de rijdynamiek. De Mazda MX-30 schiet niet bruusk uit de startblokken. Neen, hij rijdt veeleer als een conventionele brandstofwagen en dat maakt hem ideaal voor wie op een rustige manier van brandstof naar elektrisch wil overstappen.

Niet supersnel, wel pittig

Supersnel is hij niet, maar wel pittig genoeg, en de ophanging vonden we perfect. De MX-30 heeft trouwens tal van andere pluspunten. Zo is de head-up display standaard en verbruikt hij weinig. Terwijl Mazda een verbruik van 19,0 kWh communiceert, noteerden wij slechts 17,6 kWh. Helaas raak je ondanks die zuinigheid met de Mazda MX-30 slechts 200 km (WLTP) ver. Voldoende voor dagelijks gebruik, maar voor zij die last hebben van range anxiety werkt Mazda nu al aan een compacte wankelmotor die kan ingezet kan worden als range extender. Het koffervolume van 366 liter groeit met neergeklapte achterbank naar 1171 liter. Verrassend, gezien zijn compacte buitenafmetingen.

  • Mazda MX-30
TESTWAGEN
Mazda MX-30 e-Skyactiv, elektrisch, 35,5 kWh, 145 pk
TESTVERBRUIK
17,6 kWh / 100 km
CO₂-EMISSIE
0 g/km
BUDGET
  • vanafprijs € 33.490
  • BIV: € 0
  • verkeersbelasting: € 0
PLUS
  • Rijdt zoals een conventionele brandstofwagen
  • Goede rijdynamiek, aangename ophanging
  • Kleinere motor en dito batterijen drukken de prijs en het verbruik
  • Peddels aan het stuur voor bediening van level energierecuperatie
  • Standaard head-up display
MIN
  • Autonomie van slechts 200 km
  • Vergrendeling van de suicide doors

Ook gestest

Mazda2, Mazda 3, Mazda CX-3, Mazda CX-30, Mazda CX-5

Leestip

Wist je dat Mazda zoveel betekent als ‘god van het licht’? Meer van dit soort weetjes lees je in de historiek van Mazda. Of lees het mooie verhaal van de Mazda 1000 van Chris die met z’n oldtimer Japanse charme op onze wegen brengt.

Vorig artikelWie draait op voor de kosten bij een aanrijding met overstekend wild?
Volgend artikelMagische landschappen in Rijnland-Palts