Mazda CX-5 Rijden

Autotest: Mazda CX-5

Vijf jaar na de lancering van de CX-5 komt Mazda met een grondige update van zijn grote en succesvolle SUV.

23/10/2017
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

‘Een prima reiswagen voor bestuurder én inzittenden’

Nieuwe Mazda CX-5 werd scherper

Het koetswerk werd bijgevijld, kwestie van overeind te blijven in dit bijzonder concurrentieel segment. De nieuweling oogt een beetje scherper en dat komt door de lagere daklijn en de aangepaste neus met smallere lichtunits in combinatie met een groter radiatorrooster. Binnenin werd voornamelijk de ergonomie en de afwerkingskwaliteit verbeterd.

Verfijnd rijgedrag

De Mazda CX-5 voelt bijzonder verfijnd aan en dat merk je aan de precieze geleiding van de schakelpook, maar ook aan de bijzonder communicatieve besturing. De constructeur beschrijft dit met de Japanse term jinba ittai, of de manier waarop een ruiter één wordt met zijn paard. De demping reageert een beetje inschikkelijker dan bij zijn voorganger, maar dat komt het rijcomfort ten goede en maakt van deze Mazda een aangenamer geheel.

Mazda biedt grote cilinderinhoud

Onder de motorkap voorziet Mazda zowel een grote diesel- als een benzinemotor. Voor diesel is dat een 2.2 Skyactiv-D met 150 of 175 pk. Benzinerijders worden bediend met een atmosferische tweeliter die 165 pk levert. Deze laatste is bijzonder stil en het verbruik is recht evenredig met de rijstijl, maar wie constante snelheden rijdt en rustig accelereert, komt toe met 7,5 l/100 km. Deze motor wordt ook met een uitstekende zestrapsautomaat geleverd. Mazda laat je ook de keuze tussen voor- of vierwielaandrijving maar wie geen aanhangwagens wil trekken of offroadplannen heeft, rijdt goedkoper en vooral zuiniger met de voorwielaangedreven versie.

Tip

Liefhebber van Mazda? Dan lees je vast graag meer over de geschiedenis van dit Japanse merk.

Ook getest

VAB-Magazine testte ook de Mazda CX-3 en de Mazda 2.

TESTWAGEN2.0 viercilinder motor (benzine), 165 pk
TESTVERBRUIK7,3 l/100 km
CO₂-EMISSIE149 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 24.990, basisprijs testmodel: € 24.990
  • BIV: € 538,10
  • verkeersbelasting: € 392,52
PLUS
  • verfijnd design
  • aangenaam rijgedrag
  • nauwkeurige besturing
  • optioneel leverbaar met elektrische achterklep
MIN
  • enkel motoren met grote cilinderinhoud
  • niet zo’n uitgebreid infotainment

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief