Mazda’s derde SUV-model doet qua benaming denken aan de eerder gelanceerde CX-3, maar deze CX-30 parkeer je het best naast een Nissan Qashqai of een Peugeot 3008.

Mazda ziet net als andere constructeurs steeds meer brood in SUV-modellen en daarom is het niet onlogisch dat er een derde telg aan het gamma wordt toegevoegd. Met een lengte van 4,39 meter is hij iets groter dan de CX-3 maar duidelijk compacter dan de CX-5. De CX-30 maakt vooral het verschil met een uitgesproken coupévorm en vernieuwende motorisaties.

Eigenzinnig gamma motoren

Mazda houdt er een bijzondere filosofie op vlak van motoren op na. In tegenstelling tot de concurrentie die steevast kleine driecilindertjes op benzine met grote turbo’s bouwt, stopt Mazda relatief grote viercilinders (tweeliter) zonder turbo onder de motorkap. De Japanse constructeur maakt zich sterk dat een grotere motor bij dagelijks gebruik minder verbruikt en bovendien duurzamer is omwille van de lagere motorbelasting.

De basisversie is een 2.0 Skyactiv G die 122 pk levert. Wie wil dieselen, wordt op zijn wenken bediend met de 1.8 Skyactiv D, goed voor 115 pk. De CX-30 is ook het tweede Mazda-model met de bijzondere 2.0 Skyactiv X- benzinemotor, die 180 pk sterk is en erg zuinig blijkt. Dat dankt hij aan de bijzondere technologie waarbij een hoge compressieverhouding gecombineerd wordt met gedeeltelijk autonome ontsteking, vergelijkbaar met het dieselprincipe. 

Ondanks de relatief compacte buitenafmetingen heeft de CX-30 een vrij ruim interieur zodat hij ook geloofwaardig is als gezinswagen.

Verfijnde rijervaring

Mazda bouwt deze SUV op het platform dat ook voor de 3 werd gebruikt en waarbij veel aandacht werd besteed aan gewichtsbesparing. In de praktijk gedraagt de CX-30 zich behoorlijk comfortabel, want de demping is vrij inschikkelijk, zodat de SUV doet wat hij hoort te doen en ook aangenaam ‘filtert’ op een gehavend wegdek. Mazda verhoogt het rijplezier door een bijzonder nauwkeurige en communicatieve besturing. Diezelfde precisie voel je in de bediening van de versnellingsbak. Standaard wordt de wagen met voorwielaandrijving geleverd, maar wie wil kan zijn wagen ook met vierwielaandrijving bestellen, op voorwaarde dat je voor de krachtigste Skyactiv X motor met 180 pk kiest.

Premiumsfeer binnenin

Ondanks de relatief compacte buitenafmetingen biedt de Japanse constructeur een vrij ruim interieur, zodat de CX-30 ook geloofwaardig is als gezinswagen. Omdat de wielbasis vrij kort is (korter dan die van de Mazda 3) is de beenruimte achterin beperkt, maar de kofferruimte van 420 liter volstaat. Het dashboard oogt sober, maar getuigt van een onberispelijke afwerking en een ergonomie die ons aan Audi-producten doet denken. Tijdens het rijden valt ook op hoe stil het interieur is, met dank aan de uitstekende geluidsisolatie.

Verbruik

Mazda belooft een matige dorst voor de vernieuwe Skyactiv X-motor. Wie de schakelindicator volgt en het motortoerental laag houdt, haalt probleemloos een gemiddeld benzineverbruik van minder dan 6 liter. Als je echter het volle motorpotentieel aanspreekt, moet je rekenen op anderhalve liter extra. Ondanks de 180 pk voelt de motor niet zo krachtig aan. Dat komt enerzijds omdat hij niet over een turbo en de bijhorende trekkracht beschikt, maar ook omdat de versnellingsbak lange overbrengingsverhoudingen heeft die het toerental – én het verbruik – drukken.

Wie geen expert is in ecorijden, haalt wellicht meer rendement uit de motor met de (optionele) automaat, omdat die in de praktijk sneller en vaker zal opschakelen dan de gemiddelde bestuurder. Op die manier kan je de technologie van deze motor met compressieontsteking nog meer tot zijn recht laat komen.

TESTWAGEN
2.0 viercilinder benzinemotor, 180 pk
TESTVERBRUIK
5,4 l/100 km
CO₂-EMISSIE
105 g/km
BUDGET
  • basisprijs: € 29.090
  • BIV: € 181,82
  • verkeersbelasting: € 349,53
PLUS
  • Zuinige Skyactiv X-motor
  • Verfijnde afwerking interieur
  • Aangenaam rijgedrag met nauwkeurge besturing
  • Stil interieur
MIN
  • Geen ruimtewonder binnenin
  • Weinig sportieve motor, ondanks 180 pk
  • Ecorijden noodzakelijk voor laag verbruik
  • Vrij hoge verkeersbelasting ondanks lage CO2-emissie

Ook gestest

Mazda2, Mazda 3, Mazda CX-3, Mazda CX-5

Leestip

Wist je dat Mazda zoveel betekent als ‘god van het licht’? Meer van dit soort weetjes lees je in de historiek van Mazda. Of lees het mooie verhaal van de Mazda 1000 van Chris die met z’n oldtimer Japanse charme op onze wegen brengt.

Vorig artikelOosterweel: ook Luchtbal krijgt een nieuwe park-and-ride
Volgend artikelDoe de verkeerstest!