Vraag aan de piloot zuurstofFoto: Shutterstock

Vliegtuigen vliegen gemiddeld tussen de tien tot twaalf kilometer boven de grond. Op die hoogte raakt een mens sito presto buiten westen omdat er amper zuurstof in de lucht zit. Maar hoe creëert men dan voldoende zuurstof in de cabine? We vroegen het aan piloot Laurens.

Piloot Laurens: “In een vliegtuig kan je gelukkig wél ademhalen omdat de cabine, zodra het vliegtuig van de grond komt, geleidelijk aan onder druk wordt gezet. De motoren persen lucht binnen, wat meteen het vervelende gevoel aan je oren verklaart.”

Waarvoor dienen de zuurstofmaskers dan?

“In hoge nood, bijvoorbeeld wanneer de luchtdruk wegvalt in de cabine, krijg je als passagier extra zuurstof via de maskertjes boven je zitplaats. De maskers zijn goed voor ongeveer twintig minuten zuurstof. Nu denk je wellicht: twintig minuten, dat is toch veel te weinig? Wel, bij een zogenaamde decompressie – wat zelden voorkomt – gaan de piloten zo snel mogelijk zakken naar een hoogte van ongeveer drie kilometer. Op die hoogte kunnen we weer normaal ademen, zonder zuurstofmaskers. Om dit manoeuvre uit te voeren, hebben we ongeveer vijf tot acht minuten nodig. Als je het zo bekijkt, is die twintig minuten dus meer dan voldoende.”

Zijn er nog meer veiligheidsmaatregelen?

“Voor wie nog niet gerustgesteld is: er zijn extra zuurstofflessen aan boord voor passagiers die dat nodig zouden hebben én per rij van drie personen vallen er vier maskertjes naar beneden, voor het geval er eentje niet zou werken. Piloten hebben trouwens een grotere reserve zuurstof die via een ander circuit loopt. Dat klinkt een beetje egoïstisch, maar het is wel belangrijk dat piloten nooit het bewustzijn verliezen natuurlijk!”

Lees ook

Moet ik bang zijn voor turbulentie?

Waarom moet je vooroverbuigen bij een noodlanding?

Mag de piloot slapen tijdens de vlucht?

Hoe automatisch is de automatische piloot?

Vorig artikelDKW F7, een Duits pronkstuk
Volgend artikelDit zijn de winnaars van de VAB-Gezinswagenverkiezing 2024