Kanaaltunnel© Shutterstock

30 jaar geleden, op 6 mei 1994, werd de Kanaaltunnel officieel geopend. Dat gebeurde door de toenmalige Britse koningin Elizabeth II en Franse president François Mitterand. Sindsdien waagden miljoenen mensen de onderzeese oversteek tussen het Europese vasteland en het Verenigd Koninkrijk. Benieuwd naar meer? 10 weetjes over ‘The Chunnel’!

  1. De Kanaaltunnel is de langste onderzeese tunnel ter wereld. Van de 50,45 km die de tunnel lang is, ligt er 37,9 km onder het Kanaal. Ter vergelijking: da’s alsof je helemaal van Antwerpen tot de Brusselse rand zou rijden, ondergronds. Van de totale afstand ligt er 3,3 km in Frankrijk en 9,3 km in Engeland. O ja, in tegenstelling tot auto’s rijden treinen zowel in Frankrijk als in Engeland links, dus ook in de tunnel.
  2. Op zijn diepst ligt de Kanaaltunnel 75 meter onder de zeespiegel. Al is het beter om te zeggen ‘tunnels’, want eigenlijk zijn er drie kokers: één treintunnel naar Engeland, eentje naar Frankrijk en tussen beide in een servicetunnel, die kan gebruikt worden als nooduitgang. De drie tunnels werden in de zeebodem geboord. Twee wissels en verbindingen tussen de kokers om in geval van nood te kunnen blijven rijden.
  3. Het eerste idee van een tunnel tussen Frankrijk en Engeland ontstond al in… 1802, maar het duurde tot het einde van de 19de eeuw voor er effectief gegraven werd. Na drie kilometer gaven ze er de brui aan, om pas een dikke eeuw later opnieuw te beginnen.
  4. Zeven jaar lang, van 1986 tot 1993, werd er door bijna 15.000 mensen aan de tunnel gewerkt. De Engelsen vanuit Engeland, de Fransen vanuit Frankrijk, steeds dichter naar elkaar toe. ‘Om het eerst halfweg?’ was de weddenschap die ze met elkaar aangingen. De Engelsen wonnen.
  5. Gemiddeld werd er dagelijks 76 meter gegraven. Dat gebeurde door drie reusachtige boormachines. Op 1 december 1990 werd de samenvoeging van de tunnels gevierd. De plechtige inhuldiging, met staatshoofden van beide landen, gebeurde op 6 mei 1994, al duurde het nog tot 14 november van dat jaar voor de eerste passagierstrein effectief het traject aflegde.

6. Sneller kan je in Europa niet reizen/rijden. De trein gaat aan 160 km per uur door de Kanaaltunnel, buiten de tunnel worden zelfs snelheden tot 300 km per uur gehaald. Dat maakt dat je met de Eurostar in amper 19 minuten door de tunnel bent. De pendeltreinen doen er iets langer over: 35 minuten.

7. Voetgangers (met de Eurostar uiteraard), fietsers (met speciale minibusjes) maar ook automobilisten, motorrijders (aan de helft van de prijs van een auto) en zelfs mobilhomes: iedereen kan de Kanaaltunnel nemen. Je mag – aan bepaalde voorwaarden – zelfs je huisdier meenemen en er is ook paardentransport.

8. Het traject Frankrijk-Engeland is in realiteit Calais-Folkestone. In Calais vertrekt echter ook de ferry – naar Dover – wat soms wel voor verwarring bij vertrek zorgt. Je wil niet staan aanschuiven aan de overzetboot als je een ticket voor de trein hebt… Belangrijk is dus om in Frankrijk de bordjes ‘Tunnel sous la manche’ te volgen.

9. Naar Engeland via de Kanaaltunnel reizen is bijzonder milieuvriendelijk. Met de auto op de shuttle wordt er 2 kg CO2 en andere broeikasgassen uitgestoten. Doe hetzelfde traject met de auto op de ferry en dat is 147 kg, of liefst 73 keer zoveel.

10. Eurotunnel? Eurostar? Kanaaltunnel? Chunnel? Wat is het nu eigenlijk? Wel, de Kanaaltunnel is de tunnel onder het Kanaal. Simpel. De tunnel is echter eigendom van het bedrijf Getlink, dat vroeger… Eurotunnel heette. Eurostar is dan weer een ander bedrijf, de grootste klant van Getlink, en zij zijn verantwoordelijk voor de hogesnelheidstrein die personen vervoert. De ‘Chunnel’ is gewoon een andere naam voor de tunnel en is een verkorte versie van het Engelse ‘Channel Tunnel’. Die overigens in het Frans ‘Tunnel sous la Manche’ heet.

TIP  Een korte trip naar Engeland gepland? Neem dan enkel voor die vakantie een tijdelijke reis- en bagageverzekering. Zo zijn je medische kosten, een eventuele repatriëring én je bagage gedekt.

Vorig artikelZomer 2024: Vlaming reislustiger dan ooit
Volgend artikelDit zijn de winnaars van VAB Bike of the Year 2024