blauwe snelheidsbordenFoto: Shutterstock

Wie deze zomer over Europese wegen richting vakantie rijdt, kan blauwe snelheidsborden tegenkomen. Weet jij wat het verschil is met de gewone snelheidsborden?

Een rode cirkel met daarin een zwart cijfer, iedereen weet wat dat betekent. In het buitenland zie je echter soms een blauw vierkant bord met cijfer. Wat moet je daar mee? Hebben die dezelfde betekenis en moet je je dus houden aan de limiet die op die blauwe borden aangegeven staat? Goed om weten is dat er wel degelijk een verschil is. De borden met een rode cirkel dwingen een wettelijke maximumsnelheid af. Wie sneller rijdt, riskeert een boete. De blauwe borden geven een adviessnelheid aan. De wegbeheerder schat de situatie in en raadt uit veiligheidsoverwegingen een bepaalde snelheid aan.

Blauwe snelheidsborden volgen of niet?

Als autobestuurder heb je de keuze om je te houden aan die adviessnelheid of niet. Wie sneller rijdt, mag dat en riskeert dus geen boete – tenminste, zolang je de maximumsnelheid niet overschrijdt. Vaak zijn die samen aangegeven, bijvoorbeeld een rond bord met daarop ‘80’ en meteen eronder of erna een blauw bord met ‘60’. Dan mag je sneller dan 60 km/u, maar niet sneller dan 80 km/u. Op de Duitse snelwegen waar vaak (maar niet altijd!) geen maximumsnelheid geldt, zie je ook weleens een blauw bord met ‘130’. Dan mag je dus wel degelijk sneller, maar om het veilig te houden beperk je je snelheid beter tot 130 km/u.

 

Lees ook

Dit zijn de regels in de verschillende milieuzones in Europa

Wat betekent het verkeersbord met de witte ruit in Frankrijk?

Waarom kleeft er soms een rode ‘A’ op Franse auto’s?

Vorig artikelDe Waterbus: zwaai files rond Antwerpen vaarwel
Volgend artikelVAB-menu: driegangenmenu bij De Ceder in Kruibeke voor € 50