Milieuzones in Europa© Shutterstock

In Europa duiken heel wat milieuzones op. Een kort overzicht van alle regels om door de bomen het bos nog te zien.

Denemarken: milieuzones voor bussen en vrachtwagens

Steden als Kopenhagen, Aalborg, Aarhus, Frederiksberg en Odense hebben een milieuzone voor bussen en vrachtwagens. Motorhomes vallen niet onder deze regels tenzij ze meer dan 8 zitplaatsen hebben en op diesel rijden. Vanaf 1 oktober 2023 mogen personenwagens met dieselmotoren met euronorm 4 of lager deze milieuzones niet meer in.

Duitsland: milieusticker nodig voor heel wat steden

Heel wat steden in Duitsland hebben milieuzones of Umweltzones. Een overzicht vind je hier. Om die zone in te mogen, heeft je auto een groene of gele milieusticker nodig. Het begin van zo’n zone wordt aangeduid met een bord waarop de toegestane stickers staan. In de praktijk is dat bijna altijd enkel de groene. Een Duits milieuvignet kun je bestellen bij VAB. Verder hebben een aantal Duitse steden een beperkt verbod voor oude dieselwagens.

Frankrijk: milieuzones in enkele grote steden

Enkele Franse steden hebben een milieuzone, de ‘Zones à Faibles Emissions’, ofkortweg  ZFE, die je enkel met de juiste milieusticker in mag. Er zijn zes verschillende categorieën. Een Crit’Air-vignet moet je op voorhand bestellen, dat kan enkel online via certificat-air.gouv.fr. Wie het proces liever in het Nederlands doorloopt of liever betaalt met een gewone bankkaart kan het ook aankopen voor een meerprijs in de webshop van VAB. De zones in Rijsel (Lille), Clermont-Ferrand, Valence en Rennes gelden enkel bij smogalarm. De zones van Reims, Straatsburg (Strasbourg), Rouen, Lyon, Montpellier, Toulouse, Marseille, Nice en Grenoble zijn permanent. Ook die van Parijs (gebied binnen de A86) geldt het hele jaar door, maar enkel op weekdagen tussen 8 uur ’s morgens en 8 uur ’s avonds. In het weekend dus niet. Naast de ZFE bestaat ook nog de ZPA, ‘Zone de Protection de l’Air’. Dat is een grotere zone die meerdere gemeentes kan omvatten. De ZPA geldt enkel op dagen met luchtvervuiling. Meer informatie over het Franse milieuvignet kun je hier vinden.

Nog zorgelozer op vakantie?

Laat je vakantie niet in het water vallen. Kies voor zekerheid en boek voor je vertrek ook jouw VAB Reisverzekering. Zowel jij, je gezin als je wagen zijn bij ons in goede handen.

Griekenland: toeristen vrijgesteld

In Athene is er een milieuzone binnen de zogenaamde Daktyliosring. Op dagen met een even datum mogen alleen voertuigen met een even nummerplaat rijden, op dagen met een oneven datum alleen voertuigen met een oneven nummerplaat. De milieuzone is niet van toepassing op buitenlandse voertuigen en Griekse huurauto’s zijn de eerste 40 dagen van gebruik vrijgesteld van de regelgeving.

Italië: verschillende manieren

Veel Italiaanse steden bakenen een milieuzone af, de ‘Zona a Traffico Limitato’, of kortweg ZTL, die wordt aangegeven met een bord. Als bezoeker mag je die zone niet inrijden. Camera’s met nummerplaatherkenning registreren wie de zone betreedt. Als je hotel zich in zo’n zone bevindt, dan moet je op voorhand je nummerplaat doorgeven aan het hotel, anders riskeer je een boete. In Bologna moeten automobilisten een ticket aanschaffen om tussen 7 en 20 uur in het verkeersluwe deel van de stad te mogen rijden. In de binnenstad van Milaan (Area C) moet je van maandag tot vrijdag tussen 7u30 en 19u30 een toegangsticket kopen om de milieuzone in te mogen rijden. Van 1 oktober tot 31 maart geldt in deelstaten Piemonte, Venezia en Emilia Romagna een rijverbod voor de oudste wagens. Lombardije heeft daarbovenop nog extra permanente rijverboden. De verboden in deze regio’s zijn niet van toepassing op de snelwegen.

Nederland: geen oude diesels meer in Amsterdam, Utrecht en Arnhem

In de milieuzones van Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Arnhem is er een verbod op dieselwagens onder Euronorm 4. De zone wordt aangegeven met een verkeersbord. De milieuzone van Rotterdam is opgeheven voor personenwagens. Alle restricties zijn daar dus weggevallen voor gewone auto’s.

Noorwegen: hogere tol bij luchtvervuiling

In Oslo is er een verbod op dieselvoertuigen op dagen met hoge luchtvervuiling (behalve op de E6 en E18). In Bergen moet je op dagen met hoge luchtvervuiling wordt meer stadstol geheven (5x) tussen 6u en 22u.

Portugal: milieuzone op werkdagen in Lissabon

Lissabon heeft een milieuzone (ZER, Zona de Emissões Reduzidas) die geldt tussen 7u en 21u. De zone wordt aangegeven met een verkeersbord. Algemeen beschouwd mag je met een voertuig met Euronorm 4 of hoger de zone binnen. Er staat een systeem op stapel met milieuvignetten, maar dat is nog niet in werking.

Spanje: milieuzones in alle grote steden

Ook Spanje heeft milieuzones, zonas de bajas emisiones (ZBE), in alle grote steden met meer dan 50.000 inwoners. Het begin van een milieuzone wordt gemarkeerd met een verkeersbord. Onder dat bord wordt aangegeven over welk vignet een wagen moet beschikken om de zone in te mogen rijden. In de ZBE van Madrid mogen enkel inwoners rijden met een milieuvignet. Bezoekers moeten ook een vignet hebben en mogen enkel de zone inrijden als ze parkeren in een openbare parking. Barcelona heeft ook een permanente milieuzone, Zona Baixes Emissiones, waarvoor je een milieuvignet nodig hebt. Toeristen met een buitenlandse wagen zonder vignet kunnen hier een voorlopige vergunning aanvragen.

Tsjechië: enkel voor vrachtverkeer

De stad Praag heeft beperkende maatregelen voor vrachtvervoer. Motorhomes vallen niet onder die regels. Bij smogalarm is het openbaar vervoer gratis, ook voor toeristen.

Verenigd Koninkrijk: drie verschillende zones in Londen

Er zijn drie verschillende zones: de Congestion Charge Zone, LEZ en ULEZ. Voor de Congestion Charge Zone moet je altijd betalen (7u-18u, weekend 12u-18u), ook voor elektrische wagens. Je auto registreren en betalen kan via tfl.gov.uk. De LEZ is niet van toepassing op personenwagens. De ULEZ ligt in het gebied binnen de noordelijke en zuidelijke ring (De A406 en A205 zelf behoren niet tot de ULEZ, vanaf september 2023 behoren alle Londense buurten tot de ULEZ). Voor de ULEZ moet je niet betalen, tenzij je niet voldoet aan de eisen. Voor benzinevoertuigen is dat minstens Euronorm 4 en dieselwagens minstens Euronorm 6.

Ook andere Britse steden hebben lage-emissiezones. In de zones van Birmingham en Bristol mogen enkel benzinevoertuigen met minstens Euronorm 4 en dieselwagens met minstens Euronorm 6 rijden (oudere voertuigen moeten een taks betalen). Die van Bath, Bradford, Portsmouth, Sheffield en Newcastle and Gateshead zijn niet toepassing op personenwagens. Durham heeft een betalende milieuzone op het schiereiland voor alle voertuigen (10u – 16 u, ma-zat).

Zweden: op weekdagen in Stockholm en Göteborg

Ook in Stockholm en Göteborg is er een congestion taks. Die geldt tussen 6u en 18u30 maar niet op feestdagen en in de maand juli. De regeling geldt ook voor buitenlandse voertuigen. Het systeem werkt met camera’s die de nummerplaat registreren. De rekening krijg je thuis toegestuurd.

Zwitserland: enkel in Genève

In Genève is er een milieuzone die in werking treedt bij hogere luchtverontreiniging tussen 6u en 22u. In dat geval mogen enkel wagens die het juiste milieuvignet hebben de stad nog inrijden. Het milieuvignet van Genève hanteert dezelfde gradaties en kleuren als het Franse milieuvignet. Omwille van die reden is het Franse milieuvignet ook geldig in Genève. Omgekeerd (voorlopig) niet.

Vorig artikelGenève, een citytrip buiten de lijntjes
Volgend artikelAlles over de milieuzones in Italië