De Waterbus

Busje komt zo, ook op het water. Sinds 2017 kun je de filedrukte op de E17 rond Antwerpen gemakkelijk vermijden. Dankzij DeWaterbus gooi je je filefrustraties overboord. Maar hoe werkt zo’n waterbus?

Wat is het?

DeWaterbus Antwerpen zag het levenslicht in 2017. Het startte oorspronkelijk als project van Port of Antwerp en is later overgedragen naar de Vlaamse overheid. Het is in eerste instantie de overheid (departement mobiliteit) die bekijkt waar de noden zijn. In Antwerpen waren/zijn het oversteken van de Schelde en de bereikbaarheid van de haven een groot probleem. DeWaterbus maakt deel uit van het mobiliteitsplan van Antwerpen (en omstreken).

Sinds 2017 vaart hij tussen het Steenplein in Antwerpen en Hemiksem, met een tussenstop in Kruibeke. Een jaar later kwam er een tweede route bij, die het Steenplein via een noordelijke route verbindt met de Antwerpse haven. DeWaterbus telt ondertussen zes schepen en acht haltes, van Hemiksem in het zuiden tot Lillo in het noorden. Tussenin liggen Kruibeke, Steenplein, Sint-Anna, Zwijndrecht, Kallosluis en Liefkenshoek. DeWaterbus behoort tot het openbaar vervoer en vaart elke dag van het jaar, dus ook op zon- en feestdagen. Op enkele uitzonderingen na vertrekt er elk halfuur een boot. Op de haltes Steenplein, Kruibeke en Hemiksem liggen gratis veerdiensten naar de overkant.

Het traject van de Waterbus

Hoeveel passagiers nemen jaarlijks DeWaterbus? Welke evolutie zit er in dat aantal?

“De cijfers stijgen jaarlijks. Uitzondering was de coronaperiode, toen daalden ze tijdelijk doordat er geen recreanten of toeristen mee mochten en de capaciteit op onze schepen werd beperkt”, vertelt Elise Vanden Hoeck, management assistent van DeWaterbus. “Onze meeste passagiers zijn pendelaars. Op dit moment zitten we gemiddeld aan 40.000 tot 100.000 passagiers per maand. In 2022 namen bijna 780.000 passagiers DeWaterbus. In augustus 2022 kregen we de 2.500.000ste passagier ooit aan boord.”

Zijn er in de nabije toekomst nog andere plannen met DeWaterbus? Uitbreiding naar andere regio’s, intensifiëring van de huidige trajecten…?

“In de loop van 2023 zal er een extra halte in de haven van Antwerpen bijkomen: de Van Cauwelaertsluis. De gemeente Burcht is bezig met het aanleggen van een steiger waarop in de toekomst een halte zou kunnen komen. Ook in het haventje van Doel komt een nieuwe aanmeersteiger die in 206 klaar moet zijn. Er is eveneens sprake van een extra halte in de haven op de rechteroever. Voor Rupelmonde en Temse, waar de gemeentes vragende partij zijn, zijn er voorlopig geen middelen. DeWaterbus bouwt in principe zelf geen nieuwe haltes. Nieuwe haltes komen tot stand door nood op vlak van mobiliteit (overheid) plus implementatie van de betreffende gemeente. De eigenaar van het grondgebied moet de investering doen voor een nieuwe halte en alles wat daarbij komt kijken.”

“Omdat er elk jaar meer mensen gebruikmaken van DeWaterbus worden de oudste schepen vervangen door grotere en modernere exemplaren. Dat worden trouwens hybride schepen. Er wordt ondertussen onderzocht of de boten op termijn helemaal elektrisch kunnen worden.”

Varen er elders ook waterbussen?

In 2019 voer er ook een waterbus op het Albertkanaal, maar wegens tegenvallende resultaten werd dat project na een tiental maanden weer opgedoekt. Ook in Brussel is er een waterbus in de kanaalzone tussen Brussel, Schaarbeek, Van Praet, Neder-Over-Heembeek en Vilvoorde. Dat initiatief werd al gelanceerd in 2013. Het aantal mensen dat dagelijks gebruikmaakt van de Brusselse waterbus is veel kleiner dan in Antwerpen, maar het cijfer groeit – op corona na – wel elk jaar. In de eerste vijf jaar verdubbelde het aantal reizigers. Het aanbod werd ook uitgebreid van twee dagen per week tot vijf à zeven dagen (in de zomerperiode).

Voor de havenregio van Gent loopt momenteel een haalbaarheidsstudie om ook daar een waterbus uit te rollen. Het initiatief komt er op vraag van North Sea Port en Stad Gent. Nu zijn er al veerdiensten van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust die in de zone opereren. Er is een voorstel om een boot te laten varen tussen omgeving Muide en de kanaaldorpen in het noorden van Gent. Met verspreide haltes over het havengebied zou de waterbus een optie kunnen zijn voor de duizenden arbeiders van onder andere ArcelorMittal en Volvo Gent.

DeWaterbus praktisch

Prijs: € 4 enkele rit, € 6 retour, € 24 tienrittenkaart, € 70 maandabonnement, € 685 jaarabonnement. Ook reductietarieven en groepskaarten beschikbaar; kinderen t.e.m. 5 jaar mogen gratis mee.

Tickets: Reserveren is niet nodig, tickets zijn verkrijgbaar op de boot of online. Meer info op dewaterbus.be.

Vertrekuren: Elk halfuur vanuit Hemiksem (ma-vr: 6u30-20u, za: 8u30-22u30, zon- en feestdagen: 8u30-20u), ook elk halfuur vanuit Antwerpen (elke dag van 5u30-23u).

Vaartijden: 10 minuten tussen Hemiksem en Kruibeke, 20 minuten tussen Kruibeke en Antwerpen (Steenplein). DeWaterbus heeft een gratis app met alle info.

Capaciteit: 100-125 personen, 50 fietsers, 2 rolstoelen. Een fiets mag gratis mee aan boord mits de drukte het toelaat. Honden aan de leiband zijn toegelaten.

Lees ook

Oosterweelwerken: nieuwe wegen in Antwerpen-West gaan open

Veilige fietsenstalling? Antwerpen – Den Haag 0-1

Vorig artikelNaar Frankrijk? Let op voor nieuwe lage-emissiezones
Volgend artikelWat betekenen de blauwe snelheidsborden in het buitenland?