elektrischFoto: Mabel Amber

Niet onbelangrijk voor wie een elektrische auto overweegt te kopen: hoeveel zal je dat kosten aan elektriciteit en hoe lang duurt dat elektrisch laden? Wij deden de test!

Proefkonijn van dienst is de Nissan Leaf, of de elektrische VAB-Gezinswagen van 2019. Om een goede vergelijking te kunnen maken, hebben we aan verschillende laadpunten gemeten hoe lang het duurt om 18 kWh te laden, dat is wat de Leaf verbruikt op 100 kilometer. Daarnaast berekenden we de kostprijs van elke laadbeurt. Voor thuis namen we het goedkoopste nachttarief van 19 eurocent/kWh, voor het werk 11 eurocent/kWh en voor de publieke laadpalen de gemiddelde marktprijzen van 35 eurocent/kWh voor gewone en 65 eurocent/kWh voor een snellaadpaal. Voor wie thuis zonnepanelen met overcapaciteit heeft, is elektrisch laden uiteraard een ander verhaal, want dan is de kostprijs afhankelijk van het rendement, en dus moeilijk te becijferen.

 Duurtijd om 18 kWh te laden (= 100 km rijden)
Laadmethode Ampère Laadvermogen in kWh Laadtijden 18 kWh = 100 km Kostprijs
Theorie Gemeten Theorie Effectief In euro
Thuis
Stopcontact 10A 2,3 2,3 7u 48min 7u 48 min 3,42
Wallbox 1-fasig 230V 32A 7,4 7,1 2u 24min 2u 32min 3,42
Werkplaats
3-fasig 400V 16A 11 10,8 1u 36min 1u 40min 1,98
Publieke laadpalen

Gewone laadpaal

3-fasig 400V

16A 11 7,1 1u 36min 2u 32min 6,3

Snellaadpaal

3-fasig 400V

63A 43,7 24,5 24min 1u13min 11,7

Opmerkelijk is dat een snellaadpaal 5,9 keer duurder is dan laden op het werk. Verder bleek ook dat de geteste publieke laadpalen hun laadvermogen niet konden waarmaken, wat een langere laadtijd met zich meebrengt. Dat was zeker het geval bij de snellaadpaal, zelfs bij herhaalde testen met andere testwagens. Laden doe je dus best thuis of op het werk, waar het goedkoop kan. Een laadpaal moet eerder gezien worden als een noodoplossing.

Hoe lang moet je elektrisch laden?

Om 100 kilometer met onze testwagen te kunnen rijden, moet er 18 kWh geladen worden. Daarvoor heb je minimaal 1u 13min nodig aan een publieke snellaadpaal, maar dan betaal je het maximumtarief. Goedkoop laden kan ‘s nachts thuis aan een nachttarief, maar dat duurt een pak langer. Om de vergelijking te maken met fossiele brandstoffen berekenden we ook hoe lang het duurt om die aandrijfbronnen te voorzien van energie om 100 kilometer te rijden.

 Duurtijd om energie in te slaan voor 100 km
Brandstof Duurtijd
Elektrisch snellaadpaal 1u 13min
Elektrisch op het werk 400V 16A 3-fasig 1u 40min
Elektrisch gewone laadpaal 2u 32min
Elektrisch wallbox of laadpaal 230V 32A 2u 32min
Elektrisch gewoon stopcontact thuis 7u 48min
Benzine 23 seconden
Diesel 23 seconden
CNG 30 seconden

Hoeveel kost 100 kilometer rijden aan energie?

Voor vier gelijkwaardige wagens werd de kostprijs van 100 kilometer rijden berekend. We keken enkel naar de energiekost en hielden dus geen rekening met het verschil inzake aanschafprijs, belastingen of onderhoudskost. De elektrische wagen heeft het imago het goedkoopst te zijn in gebruik. Dat klopt als je thuis of op het werk kunt laden. Wanneer je afhankelijk bent van een publieke laadpaal, dan wordt het een duurder verhaal en is rijden op CNG goedkoper.

Laad je thuis aan nachttarief of op het werk, dan is elektrisch rijden het goedkoopst. Ben je afhankelijk van een publieke laadpaal, dan wordt CNG goedkoper.

 Prijs voor energie om 100 km te rijden
Brandstof Euro/100 km 
Elektrisch op het werk 2,0
Elektrisch thuis nacht 3,4
CNG* 4,7
Elektrisch gemiddeld 5,0
Elektrisch gewone laadpaal 6,3
Benzine maximale korting* 6,7
Diesel maximale korting* 6,9
Benzine officiële prijs* 7,5
Diesel officiële prijs* 7,7
Elektrische snellaadpaal 11,7

Laat je vooraf goed informeren

VAB adviseert aan potentiële kopers van een elektrische wagen om zich goed te infomeren over de laadmogelijkheden thuis, op het werk of in de buurt. Omdat bedrijven veel goedkopere elektriciteitstarieven kunnen afspreken, is daar laden veruit het voordeligst. VAB ziet de elektrische wagen dan ook vooral doorbreken als bedrijfswagen. Wie thuis wil laden, vraagt het best aan zijn netwerkbeheerder of zijn elektrische thuisinstallatie voldoet, zodat de elektrische wagen voldoende snel kan bijladen om hem dagelijks te gebruiken. VAB raadt de installatie van een wallbox aan, want een gewoon stopcontact kan oververhit geraken.

CNG is een goed alternatief

Rijd je veel kilometers en lijkt een elektrische auto je daarom geen valabel alternatief? Dan adviseert VAB een auto op CNG, op voorwaarde dat je een CNG-tankstation in de buurt hebt. Qua energiekost is CNG het goedkoopste en betrouwbaarste alternatief. Plug-in hybrides zijn dan weer minder interessant, omdat het normverbruik sterk afwijkt van het werkelijke verbruik en de energiekost zeer hoog is.

*(brandstofprijzen 10/1/2019)

Thuis laden

Overweeg je om een elektrische auto te kopen en wil je weten hoe je dan precies thuis kan laden? Bekijk dan dit filmpje. Gert Verhoeven, autojournalist bij VAB-Magazine, legt uit wat je precies nodig hebt.

Vorig artikelZo moet je ritsen!
Volgend artikelGetest: Citroën C5 Aircross