Citroën C5 Aircross

Citroën maakt voorlopig geen vervanger voor de gewone C5 berline. Wel doet de C5 Aircross zijn intrede. Een zoveelste SUV op de markt of biedt deze nieuwkomer een meerwaarde?

Het vliegend-tapijt-gevoel

Je moet het maar doen. Je onderscheiden in een wereld waar wagens steeds generieker worden. De nieuwe Citroën C5 Aircross doet dat zonder weerga en introduceert dankzij zijn ophanging met Progressive Hydraulic Cushions een nieuwe manier van rijden in het SUV-segment: het vliegend-tapijt-gevoel. Om de testrit aan te vatten moeten we lang op de startknop drukken vooraleer Citroëns nieuwe SUV aanslaat. Daarmee hebben we dan ook meteen het enige aarzelmoment gehad. Want of we nu op de nationale weg of op de kronkelende baantjes doorheen het Atlasgebergte rijden, de nieuwe SUV toont zich bijzonder krachtig én dynamisch in de bochten. De automatische achtbak schakelt moeiteloos, alleen zit het knopje voor de manuele bediening op de bovenkant van de pook, waardoor we per abuis al eens in manueel schakelen door onze hand op de pook te laten rusten. Ideaal om een slechte gewoonte af te leren.

De Citroën C5 Aircross lijkt boven het wegdek te zweven, maar biedt toch de nodige grip.

De Citroën C5 Aircross heeft het allemaal

We zitten hoog en zacht in de brede zetels met dikke, stevige kussens, die zowel in stof als in leder een lang leven beschoren lijken. Verder genieten we een uitstekende zichtbaarheid rondomrond. Het lijkt wel of ze bij Citroën aan alles hebben gedacht. Van een extra grote koffer – 580 liter, uit te breiden tot 720 liter en daarmee de grootste in zijn segment – tot een volwaardig reservewiel als optie. Vandaag de dag eerder uitzondering dan regel. Het paradepaardje van deze wagen zijn evenwel de adaptieve Progressive Hydraulic Cushions, die de veerbeweging van de ophanging vertragen en zowel grote als kleine oneffenheden in de weg extra uitfilteren, waardoor het zelfs voor de passagiers op de achterbank heerlijk comfortabel zitten is. De C5 Aircross lijkt als het ware boven het wegdek te zweven, maar biedt toch de nodige grip. Een SUV om extra veel kilometers te laten vreten met de hele familie.

  • Citroën C5 Aircross
TESTWAGEN
1.6 PureTech 180 Shine (benzine), 181 pk, EAT8 achttrapsautomaat
TESTVERBRUIK
7,9  l/100 km
CO₂-EMISSIE
129 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 24.150 (1.2 liter, 131 pk) – basisprijs testmodel (zonder opties): € 36.600
  • BIV: € 314,49
  • verkeersbelasting: € 285,38
PLUS
  • bijzonder veel rijcomfort
  • extreem stille benzine
  • ruim interieur en dito koffer
  • uitgebreide standaardveiligheidsuitrusting
  • moduleerbare achterzetels
MIN
  • sommige inzetstukken in het interieur kunnen kwalitatiever
  • knopje om manueel te schakelen op de pook

Ook getest

Citroën C3 Aircross, Citroën C4 Cactus, Citroën Berlingo

Meer Citroën?

Wist je dat het logo van Citroën verwijst naar het oppervlak van een tandwiel? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Citroën.

Vorig artikelElektrische auto laden: hoeveel kost het en hoe lang duurt het?
Volgend artikel72u in Zürich, Zwitserlands leukste stad