aandrijving

Wie een nieuwe auto koopt, heeft vandaag meer opties dan alleen maar benzine of diesel. Een overzicht voor wie door de bomen het bos niet meer ziet!

Benzine

Wat is het?

Sinds 12 oktober wordt benzine in Europa aangeduid als E5 of E10. Het cijfer verwijst naar het percentage biobrandstof dat in de benzine is verwerkt. De voorbije vijf jaar verschenen er heel wat zuinige en vooral kleinere benzinemotoren op de markt.

Voor wie?

Rijd je minder dan 30.000 kilometer per jaar, dan is een benzinewagen een voor de hand liggende keuze. Benzinemotoren komen vooral tot hun recht in kleinere voertuigen en middenklassers. Het verbruik kan echter stevig oplopen in combinatie met een grote SUV of monovolume, alsook bij het trekken van een aanhangwagen of caravan.

Plus

– nieuwe generatie kleine, zuinige motoren
– fiscaal gunstiger dan diesel
– inruilwaarde neemt toe
– minder roet en stikstofoxiden dan bij diesel
– groot aanbod benzinewagens

Min

– verbruik en CO₂-uitstoot hoger dan bij diesel
– verbruik sterk afhankelijk van rijstijl
– groot verbruik in combinatie met grote SUV en monovolume
– groot verbruik bij trekken van aanhangwagen/caravan

 

Diesel

Wat is het?

Sinds 12 oktober wordt diesel in Europa aangeduid als B7. Het cijfer verwijst naar het percentage biobrandstof dat in de diesel is verwerkt. Om aan de emissienormen te voldoen, maken heel wat dieselmotoren gebruik van een SCR-katalysator, die stikstofoxiden opvangt. Om die stikstofoxiden om te vormen, wordt AdBlue® gebruikt.

Voor wie?

Door de toenemende literprijs, de ongunstige fiscale lasten en de meerprijs van een dieselwagen is deze aandrijving financieel pas interessant als je jaarlijks 30.000 kilometer of meer rijdt, en dan vooral lange afstanden. Een diesel bereikt pas laat zijn normale bedrijfstemperatuur en komt daardoor niet tot zijn recht tijdens korte ritten.

Plus

– laag verbruik en beperkte CO2-uitstoot
– geschikt voor grote SUV’s en monovolumes
– geschikt voor het trekken van aanhangwagen/caravan
– doorgaans lange levensduur

Min

– grotere uitstoot stikstofoxiden en roet
– toenemende literprijs
– fiscale lasten
– eventueel bijvullen AdBlue
– steeds minder verkrijgbaar bij kleine auto’s
– dieselban dreigt in bepaalde steden
– dalende inruilwaarde

 

Elektrisch

Wat is het?

Bij een BEV (Battery Electric Vehicle) of 100% elektrisch voertuig gebeurt de aandrijving uitsluitend via een elektrische motor. De lithium-ionbatterij laad je op met de stekker, maar er wordt eveneens elektriciteit gegenereerd wanneer je vertraagt en afremt. Afhankelijk van het type voertuig en de rijstijl varieert de autonomie van 120 tot 200 kilometer. Er is echter een nieuwe generatie elektrische auto’s op komst met een grotere actieradius.

Voor wie?

Interessant voor wie vaak korte afstanden rijdt binnen een bepaalde regio. Dat kunnen particulieren zijn, maar we denken ook aan dokters, mensen in de thuiszorg, openbare diensten, bedrijven met poolwagens, leveranciers en technici die actief zijn in een omlijnde regio.

Plus

– geen uitstoot
– rijdt stil
– rijgemak
– nieuwe generatie vanaf 2020

Min

– voorlopig beperkt aanbod
– relatief duur in aankoop
– beperkt aantal laadpunten
– beperkte actieradius
– aanpassingen nodig voor thuis laden

 

Hybride

Wat is het?

Een hybride auto heeft een verbrandingsmotor (meestal een benzine) én elektrische motor. Volledig elektrisch rijden kan als de batterij voldoende is opgeladen, je niet te hard versnelt en niet te snel rijdt. In dat geval zet de benzinemotor zich automatisch uit en kun je zo’n vier kilometer elektrisch rijden. Of je schakelt zelf de ‘electro mode’ in. Tijdens het vertragen treedt de elektromotor op als een generator die elektriciteit opwekt. Wanneer je versnelt, ondersteunt hij de verbrandingsmotor en zorgt voor extra kracht.

Voor wie?

Een hybride auto is uitermate geschikt voor wie vaak verbindingswegen gebruikt en in een drukke, stedelijke omgeving komt. In die omstandigheden is er een goede wisselwerking tussen het opladen van de batterij en het gebruik van de elektromotor. Een hybride komt minder tot zijn recht op de snelweg en is niet geschikt voor het trekken van een aanhangwagen of caravan.

Plus

– ontspannen rijden
– laag verbruik in druk verkeer
– kan over een beperkte afstand elektrisch rijden
– niet opladen via stekker
– betere emissies (roet en stikstofoxiden) dan diesel

Min

– extra gewicht door 2 motoren en batterij
– verminderde bagageruimte mogelijk
– beperkte actieradius 100% elektrisch
– meestal niet geschikt voor aanhangwagen of caravan

 

Plug-inhybride

Wat is het?

Een plug-inhybride combineert eveneens een verbrandingsmotor met een elektrische motor, met als verschil dat je de batterij ook met een stekker kunt opladen, wat de actieradius om puur elektrisch te rijden tot 30 à 50 kilometer vergroot. Op die manier kun je in de stad 100% elektrisch rijden en op verbindings- en snelwegen gebruikmaken van de hybride aandrijfgroep.

Voor wie?

Handig voor wie niet al te ver van huis werkt en zo zijn woon-werkverkeer volledig elektrisch kan afleggen, maar voor langere trajecten toch nog een beroep wil doen op de automatische hybride werking en verbrandingsmotor.

Plus

– woon-werkverkeer kan elektrisch
– laag verbruik door elektrisch bij te laden
– weinig of geen emissies in stad of woon-werkverkeer
– grotere actieradius dan 100% elektrische wagen
– grotere 100% elektrische actieradius dan gewone hybride

Min

– duur in aankoop
– op tijd bijladen voor een vol rendement
– extra gewicht door 2 motoren en batterij
– verminderde bagageruimte mogelijk
– beperkt aantal laadpunten
– aanpassingen nodig voor thuis laden

 

CNG

Wat is het?

CNG of ‘Compressed Natural Gas’ is samengedrukt aardgas. Tanken, in een weliswaar aangepast tankstation, duurt slechts enkele minuten. Ook thuis of op het werk kun je tanken via een aangepaste installatie in de wagen, die op het gasnetwerk is aangesloten. Bij zulke kleinere installaties duurt tanken wel enkele uren. Dat kan bijvoorbeeld ’s nachts gebeuren.

Voor wie?

CNG is een perfect alternatief voor diesel en dus geschikt voor veelrijders die kiezen voor een minder milieubelastende brandstof. Aardgas bevat minder koolstoffen dan om het even welke andere fossiele brandstof. Daardoor ligt de CO2-uitstoot tot 25% lager dan bij een benzine en 13% lager dan bij een diesel. De emissie van stikstofoxiden (NOx) is tot 75% minder dan bij een diesel. Aardgas bevat geen octaanverbeteraars of andere additieven zoals in benzine en er is nauwelijks roetuitstoot.

Plus

– voor veelrijders
– vrij lage CO2-uitstoot
– weinig stikstofoxiden en roet
– fiscaal gunstig
– CNG-installatie wordt door autofabrikant ingebouwd
– behoud van garantie

Min

– duurder dan benzinewagen
– beperkt aanbod
– beperkt aantal tankstations
– weinig tankstations in Frankrijk

 

LPG

Wat is het?

LPG of ‘Liquified Petroleum Gas’ ontstaat tijdens de ontginning en raffinage van aardolie. Om LPG bruikbaar te maken, moet het chemisch worden nabehandeld en onder vloeibare vorm worden gebracht. LPG tanken, doe je in een aangepast tankstation.

Voor wie?

Als brandstof is LPG vrij goedkoop en daarmee geschikt voor veelrijders, die zo de meerprijs van een LPG-auto kunnen terugwinnen. Je kunt LPG achteraf laten inbouwen, maar dat is niet altijd een goed idee, omdat het tot technische problemen kan leiden en de doeltreffendheid van moderne direct ingespoten motoren ondermijnt. De meeste autoconstructeurs geven geen waarborg meer bij het achteraf inbouwen. Daarom kies je beter voor een auto die af fabriek met LPG is voorzien.

Plus

– goedkope brandstof
– weinig of geen roet
– lage uitstoot van stikstofoxiden

Min

– waarborg autoconstructeur kan vervallen
– beperkt aantal af fabriek LPG-wagens
– hoger verbruik
– inruilwaarde auto
– beperkte toegang tot parkeergarages

 

Lees ook

Gemiddelde dieselrijder betaalt 448 euro meer per jaar

Zuiniger rijden en brandstof besparen in 10 tips

Enkele handige weetjes over tanken

Heeft de elektrische wagen een toekomst in Vlaanderen?

Vorig artikelDe favoriete gezinswagen van de juniorjury: “Hij heeft een open dak… totagter!”
Volgend artikelKen je voertuig: afkortingen