Volvo V60

De Volvo V60 is niet langer ‘Made in Belgium’. De nieuwe generatie komt van over de grens. Wij gingen ermee op pad om te kijken of hij nog steeds even goed is.

Scandinavische stijl

De nieuwe V60 heeft een aanzienlijk langere wielbasis en een meer verticale achtersteven. Dat komt zowel de zit- als de laadruimte ten goede. De koffer heeft nu een volume van 529 liter, en haal je de afdekhoes eraf dan wordt het makkelijker om de lading te stapelen. De meerdelige leuning van de achterbank klap je neer met één druk op de knop, zo schuif je de bagage vlot door. Het interieur is bijzonder goed afgewerkt en huldigt een minimalistische, Scandinavische stijl. Centraal prijkt een aanraakscherm, dat je ook bedient door te swipen en te knijpen. In het begin is het even wennen om je weg te vinden door de talrijke menu’s. Voor sommige bedieningen, zoals de airco, geven we de voorkeur aan klassieke knoppen, die minder de aandacht afleiden tijdens het rijden.

De basisversie is wat karig uitgerust, toch zeker voor een auto in deze prijscategorie.

Prijs loopt snel op

De basisversie is wat karig uitgerust, toch zeker voor een auto in deze prijscategorie. Voor wie wat extra basisuitrusting wil, is de iets duurdere Momentum een aanrader. Maar ook dan blijft de lijst met opties ellenlang. En wie daaruit begint te kiezen, ziet de prijs in ijltempo stijgen. Eén van die opties is het Luxury Seat Pack, dat door zijn talrijke instelmogelijkheden een must is voor wie vaak lange afstanden rijdt. De optionele automaat met acht overbrengingen, maar helaas zonder schakelpeddels, maakt rijden in druk verkeer een stuk draaglijker. Nog een mogelijkheid is de variabele schokdemping met drie modi, waarbij ook de reactie van de automaat en motor wordt aangepast. Welke modus je ook kiest, de schokdemping voelt altijd wat stug aan en op een slecht wegdek kan de V60 zelfs stuiteren.

Safety first

Verder is de V60 bijzonder comfortabel door zijn goed meubilair en de voortreffelijke geluiddemping. Ook de viercilinder diesel hoor je nauwelijks. Volvo blijft veiligheid hoog in het vaandel dragen. Denk maar aan voetgangersdetectie met automatische noodstop en systeem dat ingrijpt als er een tegenligger aankomt terwijl je links afslaat. Optioneel is onder andere de Pilot Assist, dat de snelheid automatisch aanpast en de auto in zijn rijstrook houdt. Ideaal tijdens lange afstanden op de snelweg.

  • Volvo V60
TESTWAGEN
2.0 viercilinder turbomotor (diesel), 190 pk
TESTVERBRUIK
6,3 l/100 km
CO₂-EMISSIE
125 g/km
BUDGET
  • vanafprijs 2.0 diesel (150 pk): € 34.950 – basisprijs testmodel 2.0 diesel met automaat (zonder opties): € 41.200
  • BIV: € 731,69
  • verkeersbelasting: € 497,52
PLUS
  • stijlvolle auto
  • design interieur
  • degelijke afwerking
  • praktische laadruimte met vlakke vloer
  • zitcomfort
  • veiligheidsuitrusting
MIN
  • verhouding prijs/basisuitrusting
  • dure opties
  • bediening aanraakscherm
  • schokdemping kan beter

Ook getest

Volvo XC40, Volvo XC60Volvo XC90

Leestip

Wist je dat Volvo eerst wagens bouwde in Alsemberg en pas later verhuisde naar Gent? Meer van dit soort leuke feiten lees je in de geschiedenis van Volvo.

Vorig artikelAll-seasonbanden zijn in opmars
Volgend artikelOp ontdekking in Athene