De nieuwe Volvo XC90 is een Zweedse reus met stijl. Deze kolos is bijna 2 meter breed. Wij testten voor je uit of hij wel past op onze wegen.
Vormgeving
Precies 12 jaar na de lancering van de allereerste Volvo XC90, is de Zweedse constructeur klaar met een volledig nieuwe versie van zijn SUV, de eerste in een ganse nieuwe generatie Volvo-modellen. De volledig nieuwe XC90 heeft een aantal stevige pluspunten, waaronder de goede reputatie van Volvo op het gebied van duurzaamheid en veiligheid. Het is een SUV met een eigen stijl. Maar met zijn lengte van 4,95 meter en breedte van bijna 2 meter is hij eigenlijk net iets te groot voor onze Belgische wegen. En wendbaar is hij alleszins niet.
Interieur
Het vernieuwde interieur beschikt over een aanraakscherm waarin veel functies werden verwerkt. Je bedient het scherm zoals een tablet, door met je vinger te swipen, drukken, in- en uitzoomen. Wie voor het eerst met de Volvo CX90 op stap gaat, leest dus maar beter de handleiding. Handig om weten is dat je kunt opteren voor een derde zitrij en een volledige pneumatische ophanging.
Motoren
Starten doe je door een draaiknop even naar rechts te bewegen. Verwacht geen borrelend motorgeluid. Er zijn enkel viercilinders beschikbaar, waarvan twee diesels (190 en 225 pk) en twee benzines (254 en 320 pk), allemaal gekoppeld aan een automaat met acht overbrengingen. Vierwielaandrijving is standaard, behalve op de lichtste dieselversie. Als alternatief is er een plug-in hybride met een officiƫle CO2-uitstoot van slechts 59 g/km.
TESTWAGEN |
2.0 (diesel), 225 pk |
TESTVERBRUIK |
8,4 l/100 km |
COā-EMISSIE |
149 g/km |
BUDGET |
basisprijs: ā¬ 55.200 BIV: ā¬ 894,52 verkeersbelasting: ā¬ 498,69 |
PLUS |
|
MIN |
|
Ook getest
Volvo XC40,Ā Volvo XC60, Volvo V60
Leestip
Wist je dat Volvo eerst wagens bouwde in Alsemberg en pas later verhuisde naar Gent? Meer van dit soort leuke feiten lees je inĀ de geschiedenis van Volvo.