Fietshelmen© Abus

Fiets op, helm op. Het is niet verplicht, dus iedereen kiest waar hij of zij zich het best bij voelt, maar voor velen is het vanzelfsprekend. Zorg wel dat je het juiste model kiest. Ontdek hier waar je op moet letten bij de aanschaf van een fietshelm.

Een fietsongeval zit soms in een klein hoekje. Een onoplettende autobestuurder, een diepe put in het fietspad, een onvoorzien obstakel… In een ideale wereld houden alle weggebruikers zich aan de regels en gebeuren er geen ongevallen. Helaas leven we niet in zo’n wereld. Een fietshelm is voor velen dan ook zoals de autogordel: een vanzelfsprekendheid. Want ook al is het natuurlijk beter om ongevallen te vermijden, als ze gebeuren is een fietshelm het beste middel om hoofdletsels te vermijden of beperken. Het risico op een ernstig letsel daalt met maar liefst zestig procent. Maar hoe vind je de juiste helm?

Elektrische fiets of speedpedelec

Eerst en vooral moeten we een onderscheid maken tussen een elektrische fiets en een speedpedelec, die vaak voor pendelverkeer ingezet wordt. Die speedpedelecs halen hogere snelheden, tot 45 kilometer per uur, waardoor de veiligheidsnormen voor die helmen anders zijn. We maken even een onderscheid tussen wat moet van de wetgever en wat wij wenselijk vinden. De wetgever in België stelt dat een helm verplicht is voor wie met een speedpedelec de weg opgaat. Net zoals bij een bromfiets klasse B eigenlijk. Anders dan bij een gewone fietshelm, schrijft de wet nog voor dat die helm ook de slapen en het achterhoofd moet beschermen. De helm moet in België voldoen aan de EN-1078 norm, wat op een sticker met CE-logo in de helm is aangebracht. Alleen, die EN-1078 norm is de gewone norm die geldt voor alle fietshelmen. In Nederland moet de helm voor de speedpedelec-fietser voldoen aan de NTA 8776 normen. Die stellen hogere eisen en bieden een betere bescherming bij een val met hogere snelheden. Daarom zijn ze ook bij ons de betere keuze.

Wanneer zit een fietshelm goed?

De keuze voor een fietshelm begint dus bij die sticker. Voor een fietshelm voor volwassenen moet die sticker dus EN-1078 vermelden, voor kinderen is dat EN-1080. Belangrijk: zoek de juiste maat. Kies niet voor een helm die te groot is; die zal steeds wankel op het hoofd staan en kan je zicht belemmeren. Een lichtere fietshelm is comfortabeler voor lange verplaatsingen, voor korte ritten maakt het gewicht minder uit. De riempjes van de helm moeten een driehoek vormen rond je oor als je ze vastklikt onder je kin. De helm moet daarbij voldoende naar voor geschoven zijn, zodat hij het voorhoofd kan beschermen bij een val. De riempjes zijn strak genoeg aangespannen als je nog twee vingers tussen je kin en de riempjes krijgt. De helm mag nu niet meer verschuiven als je je hoofd beweegt. De meeste helmen beschikken over een verstelsysteem, waardoor je de pasvorm nog kunt verbeteren en de helm beter aansluit op je hoofd.

 

Mountainbike, racefiets of stadsfiets?

De verdere keuze heeft vooral te maken met je gebruik. Laten we het onderscheid maken tussen recreatieve fietsers en sportieve fietsers. Voor sportieve fietsers maken we verder het verschil tussen racefietsen en mountainbikes. Mountainbikehelmen hebben typisch grote ventilatieopeningen en vaak zijn ze voorzien van een lange klep vooraan. Die klep helpt om modder uit je gezicht te houden en doet tegelijk dienst als zonneklep. Mountainbikehelmen leggen de nadruk op bescherming van het achterhoofd, omdat dit de meest getroffen plek is bij een valpartij op dit type fiets. Helmen voor een racefiets hebben doorgaans meer een ronde of druppelvorm, omdat dit aerodynamisch een beter resultaat geeft. Ventilatieopeningen zijn belangrijk omdat je vaak langdurige inspanningen levert op de racefiets. Een helm met betere ventilatie is vaak ook een duurdere helm.

 

Extra beveiliging met MIPS

Naast ventilatie investeerden de fabrikanten de afgelopen jaren ook in verbeterde veiligheidssystemen. Dat deden ze vooral door twee beschermingsniveaus in te bouwen bij een impact. De hardere buitenschaal moet de eerste klap opvangen, maar een tweede laag dichter bij het hoofd moet vooral dienen om de energie van de botsing te verspreiden en zo de risico’s op ernstig hersenletsel te verkleinen. Het MIPS-systeem (multi-directional impact system), herkenbaar aan zijn gele laag onder de dempende kussens, biedt vooral een betere bescherming bij een zijdelingse impact. Fietsfabrikant Trek heeft zijn eigen WaveCel-technologie, die vervormbare kreukelzones aan de binnenkant van de helm creëert. En Lazer heeft een gelijkaardig systeem op de markt gebracht met de naam KinetiCore. Deze systemen zijn verkrijgbaar op verschillende types fietshelmen, ze zijn niet uitsluitend voorbehouden voor racefietsen.

Extra’s

Nog meer op zeker spelen kan met de keuze voor een fietshelm met geïntegreerd voor- en achterlicht. Dat dient niet zozeer om je bij te lichten; het hoger geplaatste licht maakt je veel beter zichtbaar voor automobilisten. Daar kunnen nog geïntegreerde richtingaanwijzers en een remlicht bij komen – allemaal snufjes waar natuurlijk een meerprijs tegenover staat. Voor pendelaars die elke dag met de fiets, en zeker met een speedpedelec, onderweg zijn, kan een geïntegreerd vizierinteressant zijn. Dat beschermt je tegen insecten en opspattend water.

 

En de kostprijs?

Een degelijke basisfietshelm zal je 60 tot 80 euro kosten. Goed om te weten: na een val met impact, of wanneer je hem vanaf een zekere hoogte per ongeluk op de grond laat vallen, koop je het best een nieuwe helm. Zo ben en blijf je optimaal beschermd als zwakke weggebruiker.

 

Lees ook

Zo kies je de juiste fietshelm

Hoe onderhoud je de batterij van een elektrische fiets het best?

Veelgestelde vragen over fietsostrades

De fietsstraat: wat mag wel/niet?

Vorig artikel48u in Boedapest, grandeur én hippe plekjes
Volgend artikelFietsen van Boulogne naar Nieuwpoort