Welke banden kies ik?Shutterstock

Doorrijden op zomerbanden, een setje winterbanden kopen of toch eens vierseizoensbanden proberen? Twijfel jij over welke banden je het best kiest? We zetten de pro’s en contra’s van de verschillende bandentypes op een rij, met extra aandacht voor elektrische auto’s.

Ongeveer rond deze tijd vraagt autorijdend Vlaanderen zich weer collectief af of winterbanden echt nodig zijn. Welnu, welke banden je het best oplegt, ligt er helemaal aan wat je de komende maanden met je wagen van plan bent. Staat er een skitrip op het programma, dan kun je haast niet om winterbanden heen. De meeste sneeuwbestemmingen hanteren immers regels omtrent het gebruik van winterpneus, hoewel die in België niet verplicht zijn. Blijf je anderzijds in eigen land en kun je bij winterweer je verplaatsingen uitstellen, dan kom je de Vlaamse winters ook wel met zomerbanden door. Of bieden vierseizoensbanden in dat geval het perfecte compromis, zonder de nood om twee keer per jaar naar de bandenboer te trekken?

Eendagsvliegen

Hoe je het ook draait of keert, elk type band is een soort van compromis. Het resultaat wordt bepaald door de hoeveelheid ontwikkelingswerk die de producent erin heeft gestoken, maar ook door het doel dat de band moet dienen. Het spreekt voor zich dat een circuitband heel andere eigenschappen heeft dan een ecoband, net zoals een sneeuwslof andere prioriteiten stelt dan een 4×4-band. De kunst bestaat erin om al die verschillende eigenschappen – tenminste deels – in een en dezelfde band te verenigen, wat vaak een struikelblok is voor B of C-merken. Die kunnen weliswaar stunten door een winterband louter op sneeuw te laten presteren, maar vallen zeker zo vaak door de mand als er meer disciplines aan te pas komen.

Een goed voorbeeld van dergelijke eendagsvliegen zijn winterbanden die in mildere klimaten zoals het onze gebruikt worden. Versta daaronder dat het zeker niet vriest of sneeuwt, maar om en bij de zeven graden Celsius is. Dat is namelijk het kantelpunt waarbij het rubber van een zomerband niet meer mals wordt om zich in de weg te klauwen, terwijl het voor een winterband net te warm is om optimaal te functioneren. Doe daar nog een stevige regenbui bij en het resultaat is dat goedkope winterbanden een langere remweg krijgen dan de toppers. Met tachtig kilometer per uur scheelt dat al een forse wagenlengte in remafstand, wat onafhankelijke testinstanties motiveert om winterbanden eerst aan een remtest op nat wegdek bij positieve temperaturen te onderwerpen. Doorgaans valt daarbij de helft van de kandidaten al af.

Een goede set wintersloffen kost ongeveer evenveel als zomerbanden, maar je gebruikt elke set ook maar de helft van de tijd. In se in het dus een nuloperatie, op voorwaarde dat de stockage en de bandenwissels billijk blijven.

Voldoende profiel

Winterbanden zijn dus zeker geen wondermiddel, maar wel onontbeerlijk bij sneeuw of ijzel. Kies je bovendien voor een topband van een A-merk, dan mag je ervan uitgaan dat die ook buiten zijn seizoen blijft functioneren en geen gevaarlijk weggedrag oplevert. Al moet er ook bij dat statement een kanttekening worden gemaakt. Winterbanden functioneren namelijk vooral goed met diepe groeven, opdat de waterafvoerende capaciteiten van de band intact blijven en de fijnmazige lamellen zich in de sneeuw kunnen klauwen. Er zijn dan ook landen die een minimale profieldiepte van vier millimeter bij winterbanden voorschrijven (Oostenrijk en Tsjechië bijvoorbeeld), terwijl dat voor een zomerband maar 1,6 millimeter is. Gebruik je winterbanden dus nooit tot op de slijtindicatoren, want dan is het beste er al lang af.

Tussentijdse conclusie: moet je van oktober tot april zonder fout op je wagen kunnen vertrouwen, investeer dan in kwalitatieve winterbanden. Dat laatste adjectief impliceert dat je automatisch in de duurdere prijscategorie terechtkomt, maar een financieel nadeel hoeft dat niet op te leveren. Een goede set wintersloffen kost ongeveer evenveel als zomerbanden, maar je gebruikt elke set ook maar de helft van de tijd. In se in het dus een nuloperatie, op voorwaarde dat de stockage en de bandenwissels billijk blijven. Acht op de tien Vlamingen geven overigens aan overtuigd te zijn van winterbanden, maar toch schijnt slechts de helft van de bestuurders er effectief voor te kiezen. Bedenk daarbij dat er in België veel bedrijfswagens rondrijden (die doorgaans winterbanden in hun leasecontract hebben) en je kunt niet anders dan concluderen dat er nog veel particulieren de winter met zomerbanden trotseren.

Voor ons klimaat zijn vierseizoensbanden zeker geschikt, zelfs als er al eens een vlokje sneeuw valt.

Wondermiddel?

Of vierseizoensbanden dan niet de ideale oplossing zijn om kosten en moeite te sparen? In veel gevallen wel. De laatste jaren zijn de allrounders sterk verbeterd, geholpen door nieuwe rubbersamenstellingen en betere ontwikkelingsprocessen. Zo uitmuntend als de beste zomer- of winterbanden zullen ze nooit worden, maar de toppers bieden wel een compromis om u tegen te zeggen. 95 procent van de Belgische bestuurders verwacht immers geen circuitprestaties van zijn banden in de zomer, net zomin ze sneeuwcols willen beklimmen in de winter. Voor ons klimaat zijn vierseizoensbanden dus zeker geschikt, zelfs als er al eens een vlokje sneeuw valt. Toch heeft deze kruising tussen zomer- en winterband ook een achilleshiel die opnieuw met de remprestaties te maken heeft. Op een droog wegdek, zij het met minder invloed van de temperatuur, is de remafstand wederom langer dan bij een band die specifiek op het seizoen is afgestemd.

Hoewel het er voor de consument niet gemakkelijker op wordt, vallen er tot slot toch een paar algemene tips te formuleren die het specifieke bandentype overstijgen. Het belangrijkste advies luidt ‘bespaar niet op banden’. Auto’s worden op de weg gehouden door vier rubberen hoepels, die met een contactoppervlak ter grootte van een postkaart aan de weg plakken. Controleer dus niet alleen de bandenspanning – onder andere om brandstof te sparen –, maar ook de staat van je banden om problemen te vermijden. Weet ook dat er naast de legale profieldiepte een aangeraden profieldiepte is die door de producent wordt vastgelegd. Op kwalitatieve winterbanden vind je daarom soms een extra aanduiding, die aangeeft hoe goed de band nog op sneeuw en ijs presteert. De internationale vakpers quoteert dan weer of de banden effectief zo goed zijn als de producenten beweren, dus doe je huiswerk grondig.

 

Waarom elektrische auto’s een geval apart zijn

Bij elektrische voertuigen, zeker als ze meer dan twee ton wegen, zijn de bandenvereisten nog groter. Naast klassieke kwaliteiten, zoals grip in variërende omstandigheden en een hoog comfortniveau, moeten ze namelijk nog twee andere troeven hebben: een lage rolweerstand om de elektrische autonomie te maximaliseren en een laag geluidsniveau. Bij elektrische auto’s draait er immers geen verbrandingsmotor mee om storende rolgeluiden te maskeren. Dat alles resulteert in een waslijst van criteria die zich in een hogere prijs en een lager aanbod vertaalt, temeer omdat de markt voor EV-banden nog in de kinderschoenen staat. Specifieke winterbanden voor EV’s zijn schaars, terwijl vierseizoensbanden haast onbestaande zijn.

Gelukkig kun je bij elektrische auto’s altijd uitwijken naar klassieke winterbanden of SUV-rubbers van het M(ud)+S(now)-type, maar dan is het wel opletten voor de toegestane belasting. Het forse gewicht van batterij-elektrische auto’s gecombineerd met het instantvermogen van de elektromotor(en) maakt dat klassieke banden snel slijten en zelfs kunnen stukgaan. Daarom is het van groot belang om de zogenaamde load index in acht te nemen. Die kun je achterhalen door het maximale toegestane gewicht van je auto na te gaan op het gelijkvormigheidsattest, dat getal te delen door vier en vervolgens in een tabel (die je online vindt) te kijken wat de bijhorende belastingsindex is. Gelukkig zijn er nog steeds goede bandenspecialisten die al die berekeningen graag voor je maken.

Vorig artikelVAB-wegenwachter vindt trouwring en zoekt ‘Inge en Xavier’
Volgend artikelDe vele gezichten van Dubai