banden in topconditieFoto: Wim Kempenaers

Een auto met een correcte bandenspanning rijdt beter, zuiniger en veiliger. Minstens even belangrijk voor de veiligheid zijn goed gebalanceerde en uitgelijnde wielen.

Wat is de correcte bandenspanning?

De correcte bandenspanning van jouw banden staat vermeld in het onderhoudsboekje van je auto. Bij een personenwagen moeten de banden vooraan harder opgepompt worden dan die achteraan. En nee, op je banden in topconditie te houden is het niet overdreven om de bandenspanning maandelijks te checken, maar doe het zeker voor een lange rit. Dat kan in de meeste tankstations.

Wat gebeurt er bij een te lage bandenspanning?

De kans op lek rijden of een klapband vergroot. De remafstand wordt groter en de wegligging en baanvastheid gaan er onder lijden, waardoor de auto van zijn lijn kan afwijken of sneller begint te slippen. Een lage bandenspanning veroorzaakt ook meer rolweerstand, waardoor het brandstofverbruik toeneemt en de banden sneller slijten.

Hoe controleer ik de slijtage van een band?

Wettelijk moeten banden een profieldiepte hebben van minstens 1,6 mm over hun hele omtrek en op drie vierde van hun breedte. Vervang zomerbanden bij een profieldiepte van 2 mm en winterbanden bij minder dan 4 mm. Ongelijkmatige slijtage van een band kan wijzen op een verkeerde bandendruk, versleten schokdempers en slecht gebalanceerde of verkeerd uitgelijnde wielen.

Waarom moet een band gebalanceerd worden?

Het gewicht van zowel een band als een velg is nooit perfect over de hele omtrek verdeeld. Tijdens het rijden veroorzaakt dat trillingen en vibraties. Die onbalans wordt met een speciaal apparaat gemeten door een bandenspecialist en gecounterd door op de velg de juiste hoeveelheid tegengewichtjes te plaatsen. Balanceren is nodig bij elke bandenwissel, maar ook als je trillingen in het stuurwiel ervaart tijdens het rijden. Slecht gebalanceerde wielen zorgen niet enkel voor ongemak tijdens het rijden, maar hebben ook een negatieve invloed op het rijgedrag en veroorzaken ongelijkmatige slijtage. Niet ideaal dus als je je banden in topconditie wil houden.

Wat betekent uitlijnen dan?

Het controleren en bijstellen van de uitlijning gebeurt door een bandenspecialist en heeft alles te maken met de positie die wielen tegenover elkaar en het wegdek innemen. Het belangrijkste criterium is de instelling van het spoor of de manier waarop de wielen (op dezelfde as) tegenover elkaar gericht staan. Een tweede belangrijke waarde bij de wieluitlijning is die van het camber of de wielvlucht. Het camber is de hoek gevormd door het wegdek en een denkbeeldige verticale lijn die midden door het wiel loopt. Een slechte wieluitlijning veroorzaakt ‘zwaar’ sturen, het afwijken van de gewenste rijlijn en een onvoorspelbare wegligging. Ook in dat geval slijten de banden sneller en neemt het brandstofverbruik toe.

 

Lees ook

Hoe bewaar je zomer- of winterbanden het best?

De voor- en nadelen van vierseizoensbanden

Feiten en fabels over winterbanden

Vorig artikel6 ‘De Mol’ locaties die je met je eigen ogen wil zien
Volgend artikelDe Royal Enfield 350 van Paul, uit roest herrezen