richtingaanwijzer© Shutterstock

Als er iets geluid begint te maken in je auto, is dat meestal geen goed teken. Er is echter één uitzondering: je richtingaanwijzer. Maar waarom tikt een ‘pinker’ en waar komt dit geluid vandaan?

Het is de Amerikaanse autobouwer Buick die in 1923 als eerste richtingaanwijzers in auto’s liet installeren. Joseph Bell wordt algemeen beschouwd als de uitvinder van het knipperlicht. Zijn richtingaanwijzer was het eerste exemplaar dat geluid maakte. Eerst enkel achteraan op een auto te vinden, vanaf de jaren veertig ook vooraan.

Toevallig tikje

Bells uitvinding bestond uit een veer met twee metalen plaatjes, wat voor het ‘klikje’ zorgde. Dat maakte eerder toevallig een tikkend geluid, wat uiteraard wel mooi meegenomen was. Het systeem werd in de loop der jaren minder en minder een mechanisch geluid, maar vaker een elektronisch klikje. Het voordeel daarvan is dat je het volume kan regelen. In sommige gevallen kan je zelfs een ander geluidje voor je richtingaanwijzer kiezen. Wist je trouwens dat Volvo destijds naar verluidt driehonderd dode takjes brak voor het de juiste toon vond?

Slechts één functie

Het geluid van de richtingaanwijzer heeft trouwens maar één functie: de bestuurder laten weten dat de richtingaanwijzer effectief aanstaat. Op die manier worden gevaarlijke situaties vermeden. Want een richtingaanwijzer die aanstaat als een chauffeur níet van richting verandert, kan ook verwarrend zijn. Al komt het tegenovergestelde natuurlijk veel vaker voor. Bij sommige chauffeurs kun je je afvragen of ze wel weten dat ze richtingaanwijzers hebben…

Lees ook

1 op de 10 wagens heeft defecte of slecht afgestelde lichten

Ken je voertuig: autoverlichting

Vorig artikelExtra grenscontroles tijdens EK voetbal in Duitsland
Volgend artikelNaar Parijs met de auto of de trein? Wij deden de test!