lage-emissiezone

In Europa is er een wildgroei aan milieuzones. De regels verschillen van land tot land en soms zelfs van stad tot stad. Bestuurders geraken er niet meer wijs uit.

In heel wat Europese landen werden de laatste jaren milieuzones ingevoerd. Elke lidstaat gebruikt echter zijn eigen regels en manier van controleren. In het ene land is een vignet verplicht, het andere land controleert via nummerplaatherkenning. In het ene land mogen oudere dieselwagens elke stad in, in het andere land moeten ze Euronorm 6 hebben. Wie met de auto op vakantie gaat moet in principe weten welke regels gelden in de landen waar hij doorheen rijdt. Door de wildgroei aan zones en regels is dat voor heel wat automobilisten een hele klus. Er is dan ook nood aan een uniform Europees systeem, zo vindt 77% van de Vlamingen in een bevraging van VAB. Zij vinden het een goed idee dat Europa bepaalt welke toegangscriteria steden en gemeenten mogen opleggen zodat de toegangsnorm in elke stad hetzelfde is. Daarnaast vindt de helft van de Vlamingen het  moeilijk om op de hoogte te zijn van alle toegangsbeperkingen in Europese steden. Verder weet 54% niet hoe zij een vignet kunnen aanvragen voor een bezoek aan Frankrijk en Duitsland.

 

 Land
 Stad/zone
 Verboden voor diesels van voor
 Controlesysteem
Duitsland
Umweltzone*
Januari 2001
Vignet (Umweltplakette)
Duitsland
Hamburg (2 straten)
September 2015
Gegevens op kentekenbewijs***
Duitsland
Stuttgart (vanaf 1/1/2019)
Januari 2011
Gegevens op kentekenbewijs***
Duitsland
Frankfurt (vanaf 1/2/2019)
Januari 2011 (vanaf 1/9/2019 september 2015)
Gegevens op kentekenbewijs***
Frankrijk
Parijs
Januari 2001
Vignet (Crit’Air)
Nederland
Rotterdam en Utrecht
Januari 2001
Nummerplaatherkenning
Nederland
Arnhem**
Januari 2004
Nummerplaatherkenning
België
Antwerpen
Januari 2005 of 2001-2005 zonder roetfilter
Nummerplaatherkenning
België
Brussel
Juli 1992 of  januari 1996 vanaf 2019
Nummerplaatherkenning

* uitgezonderd Neu-Ulm

** vanaf 1 januari 2019

*** aangezien er voor deze categorie nog geen milieuvignet bestaat, controleert de politie steekproefsgewijs het kentekenbewijs van wagens waarvan zij vermoeden dat ze niet aan de criteria voldoen

 

Duits milieuvignet op voorhand kopen

Een groot aantal Duitse stadscentra is alleen met een milieusticker (Umweltplakette) toegankelijk. Het rijden in een Umweltzone zonder sticker of met een onjuiste sticker kan een boete opleveren van circa 80 euro. In de meeste steden zijn enkel auto’s met een groene milieusticker toegelaten (enkel in Neu-Ulm mag je nog rijden met een geel vignet), wat wil zeggen dat dieselvoertuigen van voor 2001 (Euro 3 zonder roetfilter) en benzinevoertuigen van voor 1993 (zonder Euronorm) niet meer worden toegelaten in de milieuzone. Opgelet, je kunt het Duitse milieuvignet niet meer kopen in tankstations. Het kan enkel nog ter plaatse in TUV-kantoren en in garages maar die zijn tijdens het weekend vaak gesloten. Het is dus aan te raden om het op voorhand aan te schaffen. Sinds dit jaar kunnen Duitse steden ook verdergaande maatregelen nemen tegen dieselvoertuigen of zelfs een “dieselverbod” opleggen. Tot nu toe heeft alleen Hamburg strengere regels voor dieselwagens ingesteld. Begin 2019 volgt ook Stuttgart en Frankfurt.

 

Lees ook

Hoe kan ik het Duits milieuvignet bestellen?

De verschillende milieuzones in Europa.

De milieuzone rond Parijs wordt groter.

Vorig artikelRoken verboden met kinderen in de auto
Volgend artikelWelke toebehoren moeten verplicht in je auto liggen?