Milieuzones in Europa

In Europa duiken heel wat milieuzones op. Een kort overzicht van alle regels om door de bomen het bos nog te zien.

Denemarken: milieuzones voor bussen en vrachtwagens

Steden als Kopenhagen, Aalborg, Aarhus, Frederiksberg en Odense hebben een milieuzone voor bussen en vrachtwagens. Motorhomes vallen niet onder deze regels tenzij ze meer dan 8 zitplaatsen hebben en op diesel rijden.

Duitsland: milieusticker nodig voor heel wat steden

Heel wat steden in Duitsland hebben milieuzones of Umweltzones. Een overzicht vind je hier. Om die zone in te mogen, heeft je auto een groene of gele milieusticker nodig. Het begin van zo’n zone wordt aangeduid met een bord waarop de toegestane stickers staan. In de praktijk is dat bijna altijd enkel de groene. Een Duits milieuvignet kun je bestellen bij VAB. Verder heeft Hamburg een beperkt verbod voor oude dieselwagens in twee straten. Ook andere Duitse steden hebben soms zones waar oude dieselwagens niet mogen rijden.

Frankrijk: milieuzones in enkele grote steden

Enkele Franse steden hebben een milieuzone, de ‘Zone à Circulation Restreinte’, ofkortweg  ZCR, die je enkel met de juiste milieusticker in mag. Er zijn zes verschillende categorieën. Een Crit’Air-vignet moet je op voorhand bestellen, dat kan enkel online via certificat-air.gouv.fr. De zones in Rijsel (Lille), Grenoble, Lyon, Rennes, Clermont-Ferrand, Annecy, Chambéry, Valence, Toulouse en Straatsburg (Strasbourg) gelden enkel bij smogalarm, die van Parijs (gebied binnen de A86 met strengere regels binnen de Périphérique) geldt het hele jaar door op weekdagen tussen 8 uur ’s morgens en 8 uur ’s avonds. In het weekend dus niet. Naast de ZCR bestaat ook nog de ZPA, ‘Zone de Protection de l’Air’. Dat is een grotere zone die meerdere gemeentes kan omvatten. De ZPA geldt enkel op dagen met luchtvervuiling. Meer informatie over het Franse milieuvignet kun je hier vinden.

Italië: verschillende manieren

Veel Italiaanse steden bakenen een milieuzone af, de ‘Zona a Traffico Limitato’, of kortweg ZTL, die wordt aangegeven met een bord. Als bezoeker mag je die zone niet inrijden. Camera’s met nummerplaatherkenning registreren wie de zone betreedt. Als je hotel zich in zo’n zone bevindt, dan moet je op voorhand je nummerplaat doorgeven aan het hotel, anders riskeer je een boete. In Bologna moet automobilisten een milieuticket, ‘ticket per l’accesso’, aanschaffen om tussen 7 en 20 uur in het verkeersluwe deel van de stad te mogen rijden. In de binnenstad van Milaan (Area C) moet je van maandag tot vrijdag tussen 7u30 en 19u30 een toegangsticket kopen om de milieuzone in te mogen rijden. Van 1 oktober tot 31 maart geldt in deelstaten Lombardije, Piemonte, Venezia en Emilia Romagna ook een rijverbod voor de oudste wagens. Het geldt voor steden met meer dan 30.000 inwoners waar de stikstofwaarden worden overschreden. Het verbod is niet van toepassing op de snelwegen.

Nederland: geen oude diesels meer in Utrecht en Arnhem

Utrecht heeft een milieuzone waar dieselwagens van voor 2001 niet meer welkom zijn. Arnhem bant dieselwagens van voor 2005 uit het stadscentrum. De milieuzone van Rotterdam is opgeheven voor personenwagens. Alle restricties zijn daar dus weggevallen voor gewone auto’s.

Portugal: milieuzone op werkdagen in Lissabon

Lissabon heeft een milieuzone (ZER, Zona de Emissões Reduzidas) die geldt op werkdagen tussen 7u en 21u. Er zijn twee milieuzones die voor toeristen moeilijk te onderscheiden zijn. Algemeen beschouwd mag je met een Euronorm 3 alle zones binnen.

Spanje: permanente milieuzones in Madrid en Barcelona

Ook Spanje heeft milieuzones waarvoor milieuvignetten in verschillende kleuren bestaan. Madrid heeft een permanente milieuzone, Madrid Central, waar enkel inwoners morgen rijden met een milieuvignet. Bezoekers moeten ook een vignet hebben en mogen enkel de zone inrijden als ze parkeren in een openbare parking. Bij luchtvervuiling wordt het gebied groter en de vereisten strenger. Barcelona heeft ook een permanente milieuzone, Zona Baixes Emissiones, waarvoor je een milieuvignet nodig hebt. Toeristen met een buitenlandse wagen zonder vignet kunnen hier een voorlopige vergunning aanvragen.

Tsjechië: enkel voor vrachtverkeer

De stad Praag heeft beperkende maatregelen voor vrachtvervoer. Motorhomes vallen niet onder die regels. Bij smogalarm is het openbaar vervoer gratis, ook voor toeristen.

Verenigd Koninkrijk: enkel tijdens de week in Londen

In Londen wordt een congestion charge geheven van maandag tot en met vrijdag. In het begin van de zone staan borden en markeringen met een grote letter ‘C’ in een rode cirkel. Die taks moet ook betaald worden door bezoekers. Je auto registreren en betalen kan via tfl.gov.uk.

Zweden: op weekdagen in Stockholm en Göteborg

Ook in Stockholm en Göteborg is er een congestion taks. Die geldt op weekdagen tussen 6u30 (Göteborg 6u) en 18u30, maar niet tijdens het weekend, op feestdagen en in de maand juli. De regeling geldt ook voor buitenlandse voertuigen. Het systeem werkt met camera’s die de nummerplaat registreren. De rekening krijg je thuis toegestuurd.

Zwitserland: enkel in Genève

In Genève is er een milieuzone die in werking treedt bij hogere luchtverontreiniging. In dat geval mogen enkel wagens die het juiste milieuvignet hebben de stad nog inrijden. Het milieuvignet van Genève hanteert dezelfde gradaties en kleuren als het Franse milieuvignet. Omwille van die reden is het Franse milieuvignet ook geldig in Genève. Omgekeerd (voorlopig) niet.