Mag je een middenvakrijder voorbij langs rechts?© Wim Kempenaers

Op het linker- of middenvak blijven rijden mag niet. Maar ook rechts inhalen is verboden. Of niet? “Wat als ik op het rechtse vak 120 km per uur rij en zonder te versnellen een auto inhaal die op het middenvak 115 rijdt? Mag dat?”, was een vraag in onze mailbox. Wel, dat zit zo…

Op het middenvak blijven rijden terwijl er rechts een lege rijstrook gaapt of rechts inhalen: beide behoren tot de grootste ergernissen in het verkeer. Nochtans zijn ze allebei onnodig, gevaarlijk én goed voor een verkeersovertreding van de tweede graad. De boete daarvoor is 116 euro bij een onmiddellijke inning en 160 euro bij een minnelijke schikking.

Opschuiven, opschuiven…

Als we terugkomen op de vraag van onze lezer betekent dit dus dat als je helemaal rechts rijdt, en er op het middenvak iemand trager rijdt, je die níet langs rechts mag inhalen. Zelfs al hou je je aan de wettelijke maximumsnelheid. Je moet dus verplicht over meerdere rijvakken naar links opschuiven om die middenvakrijder in te halen. Zelfs als er weinig tot geen verkeer is, mag je niet op het rechterrijvak blijven rijden om de voorligger voorbij te steken.

Let wel, niet elke middenvakrijder is fout

Er zijn echter situaties waarin een middenvakrijder niet als dusdanig beschouwd wordt en dus niet per se naar rechts hoeft. Zo mag je in de bebouwde kom de rijstrook kiezen die het best aan je bestemming beantwoordt. Als je op een weg met meerdere rijstroken rijdt en je moet verderop linksaf, dan mag je links blijven. Ook bij files moet je niet steeds weer naar rechts. Tot slot moet je ook niet uiterst rechts blijven rijden wanneer je de aanwijzingsborden boven de weg volgt. Moet je bijvoorbeeld op de snelweg bij een verkeerswisselaar links aanhouden om jouw gekozen richting te volgen, dan mag je links gaan rijden vanaf het aanwijzingsbord. Vanaf dat moment mogen andere auto’s je ook langs rechts voorbijsteken.

Lees ook

Ritsen doe je zo

Alles wat je moet weten over de reddingsstrook

Hoe moet je reageren op een prioritair voertuig?

Vorig artikelOp wintersport met de EV? Check deze tips & tricks!
Volgend artikelFranse péage wordt weer wat duurder