Renault Austral

De Renault Austral is een nieuweling in het SUV-segment. Hij vervangt de Kadjar en de Koleos. Veel druk op de schouders van deze Fransman dus. Maakt hij de verwachtingen waar? 

Veel ruimte binnenin

De Renault Austral krijgt een primeur, want deze compacte SUV mag als eerste Renault de Alpine-badge dragen. Dat betekent sportpeddels aan het stuur, een kwalitatief interieur met houten inzetstukken rond het dashboard en een glijdende armsteun, waardoor we gemakkelijker door de menu’s op de twee 12inch-schermen kunnen navigeren. Ook de hoge zitpositie en het ruime interieur kunnen we smaken. Dankzij het nieuwe CMF-CD-platform – ontwikkeld in samenwerking met Nissan – staan de vier wielen meer naar de hoeken geplaatst, waardoor de Renault Austral mag uitpakken met best-in-class ruimte binnenin. Bovendien neemt de hybride-aandrijving weinig plaats in beslag en dat merken we op de achterbank én in de koffer. Met 430 liter biedt de Austral 130 liter meer bagageruimte dan bijvoorbeeld de Renault Arkana.

De Renault Austral mag uitpakken met best-in-class ruimte binnenin.

Groot maar toch wendbaar

De E-Tech Hybrid-aandrijving omvat een nieuwe 1.2-liter driecilinder-turbobenzinemotor met 96 kW en 205 Nm koppel en twee elektromotoren, en is leverbaar met 160 pk of 200 pk (onze testwagen). Het reactievermogen behoort tot de beste van de markt. Wel ervoeren we tijdens onze testrit af en toe een ‘dood’ moment bij snelle acceleratie en het terugschakelen. Volgens ingenieur Olivier Albrieux is dat vermogensverlies te wijten aan ‘gecomprimeerde lucht die niet snel genoeg de turbo bereikt en de systemen in de versnellingsbak die beter gesynchroniseerd moeten worden’. Twee euvels die naar eigen zeggen al door Renault verholpen zouden zijn tegen dat u deze tekst leest. De multilink achteras gecombineerd met de tweede generatie 4Control biedt nog meer stabiliteit. Bij lage snelheden draaien de achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen, waardoor de Austral zo wendbaar is als een kleine stadsauto. Bovendien heb je bij deze 4Control Advanced keuze uit maar liefst dertien modi voor een rijbeleving op maat. Meer mogelijkheden dan ooit tevoren!

  • Renault Austral
TESTWAGEN
Renault Austral Esprit Alpine, 147 kW/200 pk
TESTVERBRUIK
5,1 l/100 km
CO₂-EMISSIE
109 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 31.800 – basisprijs testmodel: € 44.200
  • BIV: € 86,72
  • verkeersbelasting: € 160,15
PLUS
  • Zuinig
  • Ruim
  • Wendbaar
  • Connectiviteit snel en intuïtief te bedienen
MIN
  • 3 stuurhendels boven elkaar om de rijautomaat, ruitenwissers en audiobronnen te bedienen
  • ‘Dood’ moment bij snelle acceleratie en terugschakelen
  • Ventilatormonden slechts in beperkte richtingen verstelbaar

Ook getest

Renault Clio, Renault Mégane e-Tech, Renault ScénicRenault CapturRenault Kangoo

Leestip

Wist je dat de befaamde Renault 16 ‘La DS des pauvres’ werd genoemd? Meer van dit soort leuke weetjes vind je in de geschiedenis van Renault.

Vorig artikelWelke documenten moeten in je wagen liggen?
Volgend artikelVeilige fietsenstalling? Antwerpen vs Den Haag: 0-1