Peugeot 408

De nieuwe Peugeot 408 krijgt een belangrijke rol: hij moet in het segment van de compacte middenklassers de leiding nemen onder de berlines. Of dat ook gaat lukken? Wij deden er alvast een uitgebreide testrit mee.

Zijn unieke verschijning vormt alvast een mooi begin. En zijn ruimte binnenin ook, want hoewel de Peugeot 408 een sportief en slank ‘fastback’ silhouet meekreeg, genieten alle passagiers – vooral op de achterbank – extra veel beenruimte. Ook de koffer is royaal bemeten, met een volume van 536 liter dat kan worden vergroot tot 1611 liter. Bij elke nieuwe generatie sleutelt Peugeot aan de i-Cockpit. Nu is hij nog ergonomischer, kwalitatiever en functioneler met een nieuw infotainmentsysteem dat ook de passagier gemakkelijk kan lezen en gebruiken. Het interieur is uiterst kwalitatief en stijlvol afgewerkt met veel aandacht voor ergonomie. Zo zijn de ventilatieopeningen hoog geplaatst, wat ook maakt dat het centrale touchscreen dichter bij de hand is.

Tijdens het rijden geniet je van de rust die de boterzacht schakelende achtbak genereert.

Rijplezier

Het compacte, afgeplatte stuur genereert meer precisie in de bewegingen en extra rijplezier. Wij vonden het evenwel zo laag geplaatst dat we, zelfs door het stuurwiel te verhogen en met de uitgebreide elektrische zetelverstellingen te spelen, er niet in slaagden een goede zithouding te vinden. Een grotere chauffeur ondervond dezelfde moeilijkheid: het is kiezen tussen goed zitten of een volledig zicht op het instrumentenpaneel. Tijdens het rijden krijg je hulp van systemen die normaal voor het hogere segment voorbehouden zijn en geniet je van de rust die de boterzacht schakelende automatische achtbak genereert. Rust die we nog extra ervaren dankzij de goede geluidsisolatie en het verminderd trillingsniveau.

Hybride

De combinatie van een 1.6 liter benzinemotor met een elektromotor – gevoed door een batterij van 12,4 kWh waarmee deze Peugeot 408 zo’n 60 km puur elektrisch kan rijden – is een winnend duo. Nooit komen we kracht tekort en de wegligging is wat je van een voorwielaangedreven wagen mag verwachten. Wel mogen de remmen in hybridemodus een tikkeltje sneller reageren. Natuurlijk kan je dit omzeilen door via de B-knop regeneratief te remmen. Nog beter voor milieu en portemonnee!

TESTWAGEN
GT plug-in hybride benzine 225 e-EAT8, 132 kW/180 pk, e-EAT8
TESTVERBRUIK
6,3 l/100 km
CO₂-EMISSIE
26 tot 30 g/km
BUDGET
  • basisprijs: €  36.250
  • BIV: € 50,38
  • verkeersbelasting: € 159,31
PLUS
  • Comfortabele voorzetels met AGR-label
  • Veel opbergruimte
MIN
  • Stuur te laag gepositioneerd en beperkt verstelbaar
  • Afstelling rem in hybridemodus mag feller

Ook getest

Peugeot 208, Peugeot 308, Peugeot 508Peugeot 2008Peugeot 5008

Leestip

Wist je dat Peugeot de eerste constructeur was die een auto met benzinemotor rubberen banden gaf? Meer van dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Peugeot.

Previous articleLes Cabanes d’Ostende, verse eitjes inclusief!
Next articleDoor jullie gekozen: de mooiste fietsroutes van Vlaanderen