Renault Kangoo

De Kangoo steekt volledig in het nieuw en wil het niveau van een veredelde bestelwagen overstijgen. Wij reden met de 1.3 TCe met 130 pk om te zien of Renault in zijn opzet slaagt.

De allereerste Renault Kangoo had een hoge aaibaarheidsfactor en ligt samen met de Citroën Berlingo aan de basis van het segment van de zogenaamde ludospace of bestelbreak. Dat concept slaat nog steeds aan, vooral bij gezinnen die op zoek zijn naar een ruime en betaalbare auto. De nieuwe Renault Kangoo, die deze zomer bij de dealers arriveert, moet aan knuffelgehalte inboeten, maar versterkt wel zijn praktische bruikbaarheid. De achterste zitplaatsen zijn bereikbaar via twee grote zijdelingse schuifdeuren. Het koetswerk is breder, waardoor de achterbank drie volwaardige zitplaatsen telt. Hoewel enkel de twee buitenste plaatsen met Isofix-bevestigingspunten zijn voorzien, kunnen drie kinderzitjes naast elkaar gemonteerd worden. Met zijn volume van 775 liter is de koffer gigantisch en de laadruimte kan worden vergroot door de achterbank in ongelijke delen neer te klappen. De laadvloer is dan volledig vlak. Wie echt lange voorwerpen wil vervoeren, kan ook de voorste passagiersstoel helemaal neer klappen. Voor kleinere spullen zijn er tal van opbergvakken, waaronder een uitschuifbare lade in de boordplank.

Zoveel meer dan een bestelwegen

Renault heeft enorme inspanningen geleverd om de Kangoo op te waarderen tot het niveau van een personenauto. De nieuwe versie is meer dan een veredelde bestelwagen. De zijruiten lijken één geheel te vormen. De flanken zijn niet langer strak maar gewelfd, en zowel voor- als achteraan zijn leds gemonteerd, terwijl de daglichten een C-vormige lichtsignatuur geven. Verder zijn er maar liefst veertien rijhulpmiddelen beschikbaar. Eén daarvan zorgt zelfs voor extra stabiliteit bij zijwind. De connectiviteit komt in drie niveaus en de afwerking en aankleding overstijgen met gemak het niveau van vroeger. Er is een centraal geplaatst aanraakscherm, dat afhankelijk van het uitrustingsniveau varieert in grootte. De boordplank heeft een inzetstuk met het motief van geborsteld hout en chromen accentjes zorgen voor extra klasse. Het interieur is geen bont samenraapsel maar een geheel waarover is nagedacht.

Het concept van de ludospace slaat nog steeds aan, vooral bij gezinnen die op zoek zijn naar een ruime en betaalbare auto.

Nieuwe benzinemotor

Ook zijn manier van rijden is een meevaller. Ons testexemplaar was voorzien van de vrij nieuwe 1.3 TCe benzinemotor met 130 pk, waardoor de Renault Kangoo bijzonder vlot meegaat in het verkeer. De viercilinder is heel soepel en wordt standaard gekoppeld aan een manuele zesbak, waardoor een snelwegtraject geen probleem is. Het geluid is goed gedempt. Enkel bij een wat hogere snelheid hoor je windgeruis. Volgens de beste Franse traditie is het veercomfort toonaangevend. Dat is zeker voor een groot deel te danken aan de semi-onafhankelijke achterophanging. Tijdens een gemengd traject noteerden we een verbruik van 7 l/100 km. In een stedelijke omgeving kan dat cijfer oplopen tot 8 l/100 km en meer. Tijdens het parkeren is het moeilijk om de voorste extremiteiten van het koetswerk in te schatten. Al bij al is de Kangoo een comfortabele en uitzonderlijk ruime auto geworden, één die niet over het hoofd gezien mag worden voor wie op zoek is naar een ludospace als alternatief voor een monovolume.

Alternatieven

Van de 1.3 TCe-motor bestaat ook een versie met 100 pk. Er zijn eveneens drie 1.5 dCi diesels met 75, 95 of 115 pk. Elke motor wordt standaard aan een manuele zesbak gekoppeld. Behalve voor de versies met het minste vermogen is er als optie een zelfschakelende versnellingsbak met zeven overbrengingen en dubbele koppeling. Volgend jaar komt er een elektrische versie van de Renault Kangoo op de markt.

  • Renault Kangoo
TESTWAGEN
1.3 viercilinder benzine/turbo, 96 kW/130 pk
TESTVERBRUIK
7 l/100 km
CO₂-EMISSIE
152-156 g/km (WLTP)
BUDGET
  • vanafprijs (1.5 viercilinder turbodiesel, 55 kW/75 pk):  € 22.625 – basisprijs testmodel: € 24.315
  • BIV: € 398,17
  • verkeersbelasting: € 170,42
PLUS
  • Laadruimte
  • Vlakke laadvloer
  • Drie volwaardige zitplaatsen achteraan
  • Gemakkelijke in- en uitstap
  • Afwerking en aankleding
  • Vlotte motor
  • Zes versnellingen
  • Veercomfort
MIN
  • Niet zo compact
  • Inschatten voorste extremiteiten
  • Verbruik druk verkeer
  • Windgeruis op de snelweg

Ook getest

Renault ClioRenault Scénic, Renault Captur, Renault EspaceRenault MéganeRenault TalismanRenault Koleos

Leestip

Wist je dat de befaamde Renault 16 ‘La DS des pauvres’ werd genoemd? Meer van dit soort leuke weetjes vind je in de geschiedenis van Renault.

Vorig artikelWegdromen: 6 knappe B&B’s in Vlaamse steden
Volgend artikelMeetrappen bij de opleiding ‘elektrisch fietsen’ van VAB-Rijschool