Renault Captur

Zes jaar geleden kwam de eerste Renault Captur, een crossover, op de markt. Een commercieel succes zonder al te veel concurrentie. Vandaag de dag heeft hij wel twintig concurrenten. Zal hij de best verkochte kleine SUV blijven?

Het design blijft één van de grootste aankoopredenen. Niet verwonderlijk dus dat de nieuwe Renault Captur niet al te hard van look is veranderd. Onderhuids is er echter heel wat gebeurd. Hij kreeg een volledig nieuw koetswerk en platform, en groeide daarmee zelfs 11 centimeter. Zijn breder spoor, geaccentueerde wielkasten en standaard 16-duims wielen maken dat hij een stuk gespierder oogt.  Typisch voor de Renault Captur is de dakpartij die als het ware boven de rest van het koetswerk zweeft. Dat effect wordt nog versterkt als je kiest voor een contrasterende dakkleur. Ook opvallend zijn de C-vormige dagrijlichten en achterlichten. Zelfs bij de basisversie is ledverlichting standaard.

Renault Captur is ruimer dan ooit

11 centimeter extra betekent natuurlijk ook meer binnenruimte. Zeker als je de achterbank nog eens traploos kunt verschuiven over een afstand van 16 centimeter. Meer been- of meer kofferruimte, aan jou de keuze. De koffer heeft nochtans al een uitzonderlijk groot formaat, voor dit type auto toch. Schuif je de achterbank volledig naar voren, dan krijg je een laadvolume van 536 liter. Bovendien is de laadvloer verstelbaar en bevinden zich in het interieur nog heel wat opbergruimtes voor samen nog eens 27 liter. Kies je voor een automatische transmissie, dan zweeft de middenconsole, waardoor je ook nog spullen onder de schakelpook kwijt kunt.

Renault heeft ook heel wat aandacht besteed aan de aankleding van het interieur. Een digitaal instrumentenbord is standaard en de materialen voelen zacht aan. Wie dat wil, kan alles nog eens opfleuren met vier kleuraccenten naar keuze en sfeerverlichting.

 

Qua look is de nieuwe Captur niet al te hard veranderd. Onderhuids is er echter heel wat gebeurd. Hij kreeg een volledig nieuw koetswerk en platform, en groeide daarmee zelfs 11 centimeter.

Een auto van vertrouwen

De hoge zit in de Renault Captur biedt je een goed overzicht en het nodige vertrouwen. Ook heel wat rijhulpsystemen zorgen voor extra veiligheid. Zelfs op de basisversie zit verkeersbordherkenning en een noodremhulpsysteem met voetgangersdetectie. De Renault Captur verbaast nog het meest met zijn geruststellende wegligging en uiterst absorberende ophanging. Kortom, hij ontpopt zich tot een compacte comfortauto. Renault voorziet 1 dieselmotor (115 pk) en 3 benzines (van 100 tot 155 pk). Wij reden met de 130 pk’er in combinatie met de standaard zelfschakelende zevenbak met dubbele koppeling. Die bijzonder geslaagde combinatie gaf een gemiddeld testverbruik van 6,9 l/100 km. Volgend jaar vult Renault het aanbod aan met een plug-in hybride.

  • Renault Captur
TESTWAGEN 1.3 viercilinder benzine, 130 pk
TESTVERBRUIK 6,9 l/100 km
CO₂-EMISSIE 124 g/km
BUDGET
  • vanafprijs (1.0 benzine): € 17.975 – basisprijs testmodel (1.3 benzine): € 23.075
  • BIV: € 309,33
  • verkeersbelasting: € 169,04
PLUS
  • Beschikbare binnenruimte
  • Moduleerbare, ruime koffer
  • Hoge zitpositie
  • Algemeen comfort
  • Aankleding interieur
  • Basisuitrusting
MIN
  • Dikke dakstijlen vooraan
  • Kleine zijramen achteraan
  • Prijs topversie

Ook getest

Renault Clio, Renault ScénicRenault EspaceRenault MéganeRenault TalismanRenault Koleos

Leestip

Wist je dat de befaamde Renault 16 ‘La DS des pauvres’ werd genoemd? Meer van dit soort leuke weetjes vind je in de geschiedenis van Renault.