Renault Clio

De nieuwe Renault Clio borduurt verder op het succes van de vorige generatie, maar zet de minpuntjes van z’n voorganger recht. Dat ondervonden we tijdens de eerste testrit. 

Renault heeft zopas de vijfde generatie van de Clio gelanceerd, maar dat betekent niet zoals meestal dat de verkoopcijfers terugliepen. Daarom zorgt de nieuwe Clio niet voor een stijlbreuk en doet Renault vooral waar het goed in is: het democratiseren van technologie en veiligheid. De Nederlandse Renault-designer Laurens van den Acker zorgde optisch dan ook voor een eerder brave evolutie, waardoor de Clio perfect aansluit bij de overige Renault-modellen. Denk aan de typische koplampen en het bijzonder grote logo op de neus. Los daarvan is deze Clio volledig nieuw, want hij staat op het CMF-platform dat Frans veercomfort aan een dynamisch rijgedrag paart en zelfs de besturing werd voelbaar nauwkeuriger dan die van de vorige generatie. Op de snelweg valt ook op dat de wagen stiller is geworden, wat de compacte Renault Clio wellicht dankt aan de betere aerodynamica van het koetswerk.

Met een kofferruimte van 391 liter is dit één van de grootste modellen in het B-segment. Het is enkel jammer dat je de winkelwaar over een vrij hoge laaddrempel moet tillen.

Hoger afwerkingsniveau

Het interieur van de Fransman maakt eveneens een goede beurt, want er werd geïnvesteerd in materialen die veel minder goedkoop ogen en aanvoelen. In de hogere afwerkingsniveaus zoals ‘Zen’ of ‘Intens’ kun je opteren voor gekleurde elementen. Verder biedt de Clio tal van opbergvakken en prima stoelen vooraan, ondanks de erg smalle rugleuning, die dan weer wel voor extra knieruimte achteraan zorgt. Door de aflopende daklijn is de hoofdruimte achteraan beperkt, maar in de Clio passen wel degelijk vier volwassenen. Met een kofferruimte van 391 liter is dit één van de grootste modellen in het B-segment. Het is enkel jammer dat je de winkelwaar over een vrij hoge laaddrempel moet tillen. Dat is overigens een bewuste keuze, want het maakt de auto stijver én veiliger.

Kleintje met rijhulpmiddelen

Renault doet er alles aan om veel technologie te bieden tegen een redelijk tarief. Zo komt er een digitaal instrumentenbord, behalve bij de basisversie. Het Easy Link infotainmentsysteem krijgt een groter scherm en laat zich dankzij meer intuïtieve sneltoetsen gemakkelijker bedienen. Er komt ook extra connectiviteit die functies mogelijk maakt, zoals ‘zoek het goedkoopste tankstation in de buurt’. Verder biedt Renault voor het eerst in de Clio ook rijhulpmiddelen. Denk aan een adaptieve snelheidsregelaar, dodehoekassistent en rijstrookassistent. Wij reden met de nieuwe 1.0 Tce benzinemotor. Die driecilinder is afgeleid van de krachtigere 1.3-viercilindermotor, levert 100 pk en draait een stuk soepeler dan de 0.9 TCe van zijn voorganger. Dat vertaalt zich ook in een gematigde dorst van gemiddeld 5,7 l/100 km op een gevarieerd parcours. Wellicht zou hij nog iets zuiniger zijn, mocht hij een zesversnellingsbak krijgen in plaats van de manuele vijfbak.

TESTWAGEN 1.0 driecilinder (benzine), 100 pk
TESTVERBRUIK 5,7 l/100 km
CO₂-EMISSIE 99 g/km
BUDGET
  • vanafprijs (1.0 Sce, 75 pk): € 14.875 – basisprijs testmodel (1.0 TCe): € 17.500
  • BIV: € 122,55
  • verkeersbelasting: € 118,04
PLUS
  • Comfortabel rijgedrag
  • Ruimte binnenin
  • Grote koffer
  • Veiligheidsuitrusting
  • Technologie en connectiviteit tegen democratisch tarief
MIN
  • Geen zesversnellingsbak in combinatie met populaire 100pk-benzinemotor
  • Hoge laaddrempel koffer
  • Hybrideversie komt pas in 2020

Ook getest

Renault ScénicRenault EspaceRenault MéganeRenault Talisman, Renault Koleos

Leestip

Wist je dat de befaamde Renault 16 ‘La DS des pauvres’ werd genoemd? Meer van dit soort leuke weetjes vind je in de geschiedenis van Renault.