Reizen na corona© shutterstock

Is het weer vrijheid, blijheid in de reissector of heeft de coronacrisis nog steeds een impact op ons reisgedrag? En zo ja, zal die blijvend zijn? Wij liepen binnen bij een aantal reiskantoren voor een antwoord op die vragen. 

Twee zomers lang behoorden mondmaskers en alcoholgels tot de standaarduitrusting van elke reiziger. De manier waarop en waarheen we reisden, werd in grote mate bepaald door het ritme van de pandemie. Is alle miserie nu echt voorbij of reizen we nog met de handrem op? Eerder een mix van de twee, zo blijkt. Dit zijn de vier meest opmerkelijke trends vanuit het reisbureau…

1. We willen weer een vakantie met alles erop en eraan…

Yves van Reizen Meyers in Kuringen-Hasselt: “De bubbelvakanties waarbij iedereen met de auto naar een eigen huisje reed, dat hebben de meesten wel gehad. Ze willen terug een vakantie met alles erop en eraan. In vergelijking met vorige zomer openden meer landen hun grenzen, in Azië bijvoorbeeld. Dat schept opportuniteiten, maar toch merken we dat de klant nog wat afwachtend is voor die verdere bestemmingen. Familievakanties blijven vooral nog binnen Europa, zoals Griekenland en Spanje. Wie reist zonder kinderen, durft al wat vaker voor de verdere bestemmingen te kiezen. Ook stedentrips trekken weer aan. Reizigers hebben drukke plaatsen gemeden, maar nu is er weer interesse voor steden. Zeker op plekken waar het leven zich grotendeels buiten afspeelt, zoals Barcelona, Valencia of Málaga. Steden met meer binnenactiviteiten zoals Wenen of Boedapest hebben het nog moeilijk. En Londen is een ramp. Zij hebben lang strenge inreisregels gehad en nu je er een internationaal paspoort voor nodig hebt, laten velen de stad links liggen. Waar we vroeger elke dag mensen in Londen hadden, is het nu een paar per maand. Reizigers zoeken vooral zekerheid. Landen die nog een negatieve coronatest vragen, hebben het moeilijker. We zien ook dat men veel sneller een annulatie- of bijstandsverzekering neemt. Vroeger moesten wij dat aankaarten, nu vraagt de klant er zelf naar. Zeker de VAB-Annulatieverzekering is erg populair, omdat die ook vergoedt bij een positieve coronatest.” 

 2. … en dat mag best wat kosten (of toch niet?)

Dat de reisdrift voor verdere bestemmingen nog niet op niveau is, ondervindt ook Yves Coppens, die met Copco Travel kantoren heeft in Schilde en Ekeren. “Wij leveren vooral maatwerk en we merken dat mensen die droomreis op hun bucketlist toch nog wat vooruitschuiven. Ik had gedacht dit jaar weer op 60 procent van ons normale volume te zitten, maar daar zijn we toch nog niet. Het probleem is vooral dat we van de ene crisis in de andere zijn gesukkeld. Het optimisme dat er was, wordt weer gefnuikt door de oorlog in Oekraïne, de inflatie en de hoge energieprijzen. De grote euforie dat alles voorbij is en reizen weer verloopt zoals vroeger, die deel ik niet.” 

“We zullen pas in 2026 op het normale niveau zitten.”

Wat dan met de trend dat het allemaal wat meer mag zijn, omdat we de voorbije jaren niet voluit hebben kunnen reizen? “Die tendens was er zeker een paar maanden geleden. Eén week vakantie werden er twee, de normale kamer werd ingeruild voor de suite. Dat soort zaken. Maar sinds er hogere energiefacturen in de brievenbus vallen, zijn mensen weer een pak voorzichtiger. Je kunt een euro maar één keer uitgeven en dus wordt er toch weer op reizen bespaard”, weet Yves Meyers.     

 

3. We boeken last-last minute (maar is dat wel slim?)

De twee vorige zomers werd er pas laat geboekt. Heel wat reizigers keken wat de situatie was in een bepaalde regio en beslisten dan pas waar ze naartoe gingen. Is dat nog steeds zo? “Absoluut. Bij ons boekt zo’n 70 procent pas kort voor afreis. Ik heb onlangs een week voor vertrek nog een op maat gemaakte gezinsreis naar Kenia verkocht. Dat zagen we vroeger nooit”, beaamt Yves Coppens. Zijn er dan interessante deals te vinden van touroperators die hun vliegtuigen willen vullen? Meyers: “Het hangt af van welke periode je wilt reizen. Wie echt in de grote vakantie op reis wil en hoopt op een interessante lastminute, zal eraan zijn voor de moeite. Wie buiten het hoogseizoen reist, zal waarschijnlijk wél interessante deals kunnen vinden, afhankelijk van je bestemming. Zo zat Tenerife deze winter bijna helemaal vol. De bezetting daar was zoals voor de coronacrisis. Zij konden ervan profiteren dat zonzekere bestemmingen zoals Cuba, Mexico of de Dominicaanse Republiek toch nog minder in trek waren. Reken dus niet op koopjes voor elke bestemming. Wie flexibel is, kan goede zaken doen. De hotelkamers in New York waren nog nooit zo goedkoop.”

“De hotelkamers in New York waren nog nooit zo goedkoop.”

4. We boeken terug liever oldskool… via het reisbureau

De echo’s uit de reissector zijn dus bemoedigend, maar de situatie zoals ze was, is nog veraf. “Ik geloof er nog steeds in dat alles weer herpakt, maar ik denk dat we pas in 2026 weer op het normale niveau zijn. In ons aanbod zitten een aantal accommodaties die nooit meer zullen opengaan. Afrika, Azië, Latijns-Amerika, daar was niet zo’n vangnet als in Europa. Een taxichauffeur die vooral toeristen vervoert, heeft twee jaar lang amper mensen gezien. Geen reizigers is geen inkomen”, vertelt Yves Coppens. Ook bij Reizen Meyers zijn ze voorzichtig positief. “De goesting om te reizen bij de mensen is er alvast. We zagen ook een instroom van nieuwe klanten die vroeger zelf online boekten, maar nu toch zekerheid zoeken bij een reisbureau. Al die verschillende regels en formulieren, veel mensen kunnen er niet meer aan uit. Wij volgen dat op en kunnen hen meteen antwoorden geven of zaken voor hen regelen. Voor ons is het dan wel leuk om te merken dat die mensen verrast zijn dat het bij een reisbureau niet noodzakelijk duurder is dan wanneer ze het zelf zouden boeken. Hopelijk kunnen we dat soort reizigers dus opnieuw overtuigen van het nut van een reisbureau”, besluit Yves Meyers.

Zorgeloos op vakantie?

Laat je vakantie niet in het water vallen. Kies voor zekerheid en boek voor je vertrek ook jouw VAB-Reisbijstandspakket. Zowel jij, je gezin, je wagen als je reis zijn bij ons in goede handen.

Vorig artikelGetest: Renault Mégane E-TECH
Volgend artikelDordrecht, stad van water, historie, cultuur en natuur