Van Sint-Niklaas naar Antwerpen© Wim Kempenaers

Zes jaar geleden raceten we tijdens de ochtendspits al eens van de Grote Markt van Sint-Niklaas naar de Groenplaats in Antwerpen, maar de redactie van VAB-Magazine wou weleens weten op welke manier je daar tegenwoordig het snelst geraakt. Inmiddels geraakte de speedpedelec namelijk ingeburgerd en kregen de Oosterweelwerken vorm. Om 8 uur schiet iedereen uit de startblokken. Benieuwd welk vervoersmiddel het traject op amper 40 minuten aflegt? Lees vooral verder!

  • Hoofdredacteur Jan rijdt met de auto langs de E17 naar de P&R Linkeroever. Daar stapt hij over op de tram.
  • Eindredacteur Sofie spurt naar het station van Sint-Niklaas, want ze reist met de trein naar Antwerpen-Centraal. Van daar zal ze het laatste stukje met een Vélo-deelfiets afleggen.
  • Adjunct-hoofdredacteur Ellen legt het volledige traject af met de wagen.
  • Woordvoerder Mich houdt het sportief: hij sjeest met een Supercharger speedpedelec van Riese & Müller via de fietsostrade en voetgangerstunnel naar de Groenplaats.

4x met een ander vervoersmiddel: de resultaten

  1. Speedpedelec: 42 minuten
  2. Auto + tram: 51 minuten
  3. Auto: 54 minuten
  4. Trein + fiets: 55 minuten

Conclusie

De speedpedelec is de winnaar van deze Waaslandrace. Hij was negen minuten sneller dan de tweede snelste optie (auto + tram). Zowel qua tijd, prijs als comfort stak de tweewieler erbovenuit, al wordt dat vervoersmiddel bij slecht of koud weer uiteraard een pak minder aangenaam.

Op onze testdag viel de verkeersdrukte nog mee, maar wanneer de drukte in het najaar toeneemt, zal het verkeer vanaf Haasdonk en Kruibeke nog meer vertragen en zal de reistijd van wie met de wagen rijdt toenemen. Van minder files door de Oosterweelwerken is voorlopig nog niets te merken. Het verschil tussen auto, auto en tram, trein en fiets was verwaarloosbaar.

Kijken we naar het financiële plaatje, dan zien we dat parkeren in zes jaar tijd, vergeleken met onze vorige test, zo’n 20% duurder is geworden. Een treinticket kost nu 11% meer, een jaarabonnement zelfs 22%. De prijs van een tramticket ging met 25% omhoog, de prijs van een jaarabonnement met 13%. De prijs van benzine en diesel steeg met 7% en 36% in vergelijking met zes jaar geleden. Extra pluspunt voor de speedpedelec is dat je de aankoop kunt terugverdienen met de sinds 1 mei 2023 verplichte kilometervergoeding van € 0,27.

Lees ook

Zo verliep de test zes jaar geleden

Welke hinder mag je in 2023 verwachten door de Oosterweelwerken?

Vorig artikelGetest: de nieuwe Renault Espace
Volgend artikelHerfst in Zwitserland: 8 wandel- en fietstochten